Antikvariat Norge
Internettantikvariat
Viser 1–20 av 117 resultater
Norsk litteraturkritikk 1770—1890: En antologi.
Gyldendal, Oslo 1974, Fakkelbok 295, 8vo, orig. omslag, XXIV + 261 + (5) s., enkelte illustrasjoner, navnetrekk på smusstittelbladet.
Innhold, bl.a.: Claus Fasting, Poetiske Samlinger, udgivne af et Selskab. Første Stykke; Mauritz Christopher Hansen, [Dikterens oppgave. Hyllest til Ingemann]; Conrad Nicolai Schwach, Noget om Nationalsange; Henrik Arnold Wergeland, Phapsodie af et paatænkt Svar til Welhaven fra H. Wergeland; Peter Jonas Collett, I Anledning af nogle Yttringer mod Recensionen over Schwachs Digte; Arbeider-Foreningernes Blad [anon.], Folke-Theater; Paul Botten-Hansen, «Se Tiden an», Novelle af Israel Dehn; Aasmund Olavsson Vinje, «Brand»; Camilla Collett, Marie Grubbe; Arne Garborg, Betegner den moderne naturalisme i poesien et fremskridt eller et forfald?
Stuntpoetenes historie: Med fotografier av Arbeidsgruppe KOKS.
Flamme, Oslo 2016, stor 8vo, orig. bind med omslag, 239 + (1) s., illustrert, fotoplansjer, stempel «Burn after reading» på toppsnittet (anmeldereksemplar eller «poetstunt»?).
«I 1983 dannet åtte norske poeter en tverrpoetisk aksjonsgruppe som skulle gi diktet den plassen det fortjener i samfunnet og i menneskers bevissthet. Ved hjelp av pressemeldinger og pressekonferanser, høytlesninger på gater og bensinstasjoner, ran av 5000 bøker fra Notodden bibliotek og en rekke krav til offentligheten vakte Stuntpoetene stor oppmerksomhet. Samfunnstopper som SAS-direktør Janne Carlzon og kulturminister Lars Roar Langslet ble utfordret til å slå et slag for samtidslyrikken, […]» — fra bakomslaget
«— livets endeløse gåde»: Ibsens dikt og drama.
Aschehoug, Oslo 1996, 8vo, orig. omslag, 220 s.
«Ibsens dikt og drama rommer innsikter, gåter og paradokser som taler til mennesker i alle kulturer og til alle tider. Han kretser til stadighet omkring ett sentralt spørsmål, knyttet til hva det vil si å være menneske. […] Hun ser på Henrik Ibsen som tenker og lyriker, hans menneskesyn og ‘det tragiske’ i hans verker, og går også nærmere inn på dikterens sterke kvinneskikkelser — de demoniske opprørere. Dramatikerens forhold til store personligheter som Sigmund Freud og Søren Kierkegaard og hans forhold til bildende kunst blir dessuten drøftet.» — fra bakomslaget
Lyriker med kvist og kvae: Festskrift til Hans Børli på 70-årsdagen 8. desember 1988.
Eidskog Kulturforlag, [Skotterud] 1988, skrift nr. 6, 8vo, orig. bind med omslag, 227 s., illustrasjoner, navn på forsatsbladet, to rifter à 3,5 og 5,5 cm nede på bakomslaget.
Innhold, bl.a.: I. Av Hans Børli; Den fattigsligste skole i hele kongeriket; En kveld ved Rugelsjøen; Høstkveld; Sølvet i Stimannsberget; Tre traner; Levende stillhet; II. Til Hans Børli; Arve Stensrud, Fra tømmerskogen til evigheten; Dagfinn Grønoset, Dikteren under koietak og stjerner; Harald Sverdrup, Besøk på Børli; Rolf Søder, Tyri-Hans er best!; Atle Mysterud, Jakt og fiske i Hans Børlis diktning; III. Bibliografi o.l.
Mytenes mann: J.R.R. Tolkien og hans forfatterskap.
Tiden, Oslo 2003, 8vo, orig. bind med omslag, 202 s., fotoplansjer i farver, illustrasjoner.
«Nils Ivar Agøy tar for seg Tolkiens lidenskapelige forhold til språk, historie og myter og hans forsøk på å gjenskape en ‘mytologi for England’. Med dette som utgangspunkt får vi følge utviklingen av legendariet som omfatter både Hobbiten, Ringenes herre og Silmarillion, og som varte ved hele Tolkiens voksne liv. Her drøftes Tolkiens kristne livssyn og livssynet i legendariet, vi møter fagmannen Tolkien og ser hvorfor dette forfatterskapet er blitt så elsket og omstridt.» — fra bakomslaget
Dansk nationalsocialistisk litteratur 1930—45: En introduktion.
Berlingske, København 1979, Berlingske leksikon bibliotek, 8vo, orig. omslag, 294 s., dansk tekst, enkelte illustrasjoner, bleket rygg, brett på bakomslaget, pletter på toppsnittet.
«Bogen indeholder den første sammenhængende karakteristik af den fascistiske/nationalsocialistiske litteratur i Danmark mellem 1930 og 1945, således som denne manifesterede sig i forskellige litterære genrer i de nationalsocialistiske partiers og bevægelsere lejlighedsdigtning. Gennem en afdækning af de egentligt nationalsocialistiske forfatteres miljømæssige og kulturhistoriske baggrund gives der endvidere en forklaring på, hvorfor netop forfatterne i denne ‘glemte’ generation i særlig grad følte sig tiltrukket af de fascistiske idealer. Endelig demonstreres det — gennem en statistisk […]» — fra bakomslaget
Johan Borgen: Har vi ham nå? Bruddstykker av et portrett.
J.W. Cappelen, Oslo 1993, 8vo, orig. bind med omslag, 255 + (1) s., illustrert.
«Myteomspunnet og arrogant, rastløs og søkende. En barndom han neppe ble ferdig med, en ustoppelig aktivitet, et skandalepreget privatliv og en aldri avsluttet søken etter identitet. Hvem var han? Så sent som på dødsleiet utbrøt han: Jeg er så mange. Om jeg bare kunne bli én. Med innsikt og varme gir Haagen Ringnes et levende og nært bilde av Johan Borgen, hans allsidighet og hans preg på samtidens kulturliv. Et liv og et livsverk, et menneske som […]» — fra bakomslaget
Organisten.
Cappelen, Oslo 2006, 8vo, orig. bind med omslag, 411 + (1) s., tallrike figurer, fotoplansjer i farver, 1 cm rift nederst i foromslaget.
«Hvem var egentlig Shakespeare? Hvor er det blitt av manuskriptene hans? Og hva har dette med skatteøya Oak Island å gjøre? Erlend Loe har begitt seg ut i et ukjent landskap. Han har møtt en alminnelig organist som hevder å sitte med nøkkelen til en av de største skatter verden kjenner til. Denne skattejakten er tett forbundet med miljøet rundt William Shakespeare, og hovedsporet er å finne i den legendariske førsteutgaven av mesterens verker. Shakespeare er en dør til et skjult […]» — fra bakomslaget
Magiske verdener: Fantasilitteraturen fra Gilgamesj til Richard Adams.
J.W. Cappelen, Oslo 1979, Uglebøkene 174, 8vo, orig. omslag (Ingrid J. Ousland), 143 s.
Innhold: Landet bak de sju blåner — (en slags) innledning; Det var en gang … — eller: I begynnelsen var det skrevne ord; Guder og helter — fra Homer til Snorre; Riddere, jomfruer og draker — fantasilitteratur i middelalderen; Flygende tepper og mørke tårn: Fra Shakespeare til romantikken; Storm og blest — fantasilitteraturen i romantikken; Kryssende strømmer — og den moderne fantasiroman; Fra Pegana til Pioctesme; En vanhellig treenighet; De store mestere; Noen hederlige handverkere; Lys fra andre kyster; På hjemlig grunn; Nye besvergelser; Anbefalte bøker om fantasilitteratur.
Rhetorica Norvegica.
J.W. Cappelen, Oslo 2001, 2. utgave, stor 8vo, orig. bind, 331 s.
«For Sokrates (i GORGIAS) er retorikeren en frekk fyr, som kan gjøre svart til hvitt, søtt til surt og løgn til sannhet. Retorikk er tre ting: sminkekunst, kokekunst og smiger. Dette er sant, men ikke hele sannheten. Retorikk eller overtalelseskunst er et fag, ikke en vitenskap ut fra et livssyn. Retorikken er selv nøytral kunnskap om hvordan man påvirker noen. God retorikk lages av gode mennesker. Ond retorikk lages av onde mennesker og er demagogisk. Demagogi = å ta for mye hensyn til tilhøreren. Retorikk er sivilisert eller barbarisk.» — fra bakpermen
Profiler i norsk lyrikk.
Tell forlag, Oslo 1943, stor 8vo, orig. sjirtingryggbind, 88 s., portretter.
Innhold: Olaf Bull; Herman Wildenvey; Rudolf Nilsen; Jakob Sande; Elling M. Solheim; Sigurd Bodvar; Louis Kvalstad; Einar Skjæraasen; André Bjerke.
Borrowed Feathers: Plagiarism and the Limits of Imitation in Early Modern Europe.
Unipub, Oslo 2008, 8vo, orig. omslag, 257 s., engelsk tekst, illustrasjoner.
Innhold, bl.a.: Else Marie Lingaas, Imitating Plato: Textual Strategies in Marsilio Ficino’s Dell’amore; Kirsti Sellevold, Some «hardis repreneurs» in Sixteenth-Century France: Du Bellay, Aneau, Chappuys; Andrea Carlino, Kunstbüchlein and Imagines Contrafactae: A Challenge to the Notion of Plagiarism; Vibeke Roggen, The Art of Composing a Title Page: An Example from Norway; Gro Bjørnerud Mo, Imitating Poets, Plagiarizing Editors: The Case of François de Malherbe; Roy Eriksen, Friends or Foes? Marlowe and Shakespeare as Rivals in the Republic of Letters.
Kriminallitteraturen.
Gyldendal, Oslo 1978, Fakkelbok nr. 399, 8vo, orig. omslag, 218 + (5) s.
Innhold: Julian Symons, Kriminallitteratur — Hva det er og hvorfor vi leser det; G.K. Chesterton, Et forsvar for detektivfortellinger; Bertolt Brecht, Om kriminalromanens popularitet; William O. Aydelotte, Detektivfortellingen som historisk kilde; Helmut Heissenbüttel, Kriminalromanens spilleregler; Tor Edvin Dahl, Kriminalromanen; Raymond Chandler, Mordets enkle kunst; Kjartan Fløgstad, Den dialektiske detektiv; Nils Nordberg, Det forbryterske samfunn. Om norsk kriminallitteratur; Ross MacDonald, Forfatteren som detektivhelt; Josée Dupuy, Kriminalromanens historie; Henvisninger; Norske titler på bøker omtalt i teksten; Verker til videre lesning.
Jeg er en kvinne: Det personlige og det filosofiske.
Pax, Oslo 2001, 8vo, orig. bind med omslag, 168 s., oversatt av Rakel Christina Granaas, 1 cm rift øverst i foromslaget.
«Jeg er en kvinne. Det personlige og det filosofiske drøfter spørsmålet om det personliges plass i filosofi og teori. Hva har ordet ‘jeg’ å gjøre i en filosofisk tekst? I hvilken grad preges forskerens arbeid av kjønn? Blir vi mer objektive om vi lar være å si ‘jeg’? Ved hjelp av inngående analyse av Simone de Beauvoirs filosofiske stil viser Toril Moi at det går an å bruke det personlige uten […]» — fra bakomslaget
Tretten norske lyrikere: Essays om poesi og livsholdning.
Dreyer, Oslo 1956, 8vo, orig. omslag, 158 s.
«Den eldste av de diktsamlingene den behandler, utkom i 1933 — Rolf Jacobsens ‘Jord og jern’ — de siste i 1955. 30-årenes og krigstidens lyrikk er ellers representert ved bl. a. Louis Kvalstad, Einar Skjæraasen og Arne Randers Thorstenson. Men hovedvekten er naturlig nok lagt på det interessante tiåret 1945—1955, en usedvanlig rik tid for norsk lyrikk. Her behandles André Bjerke, Jens Bjørneboe, Jan-Magnus Bruheim, Gunvor Hofmo, Tor Jonsson, Astrid Tollefsen, Tarjei Vesaas og Aslaug Vaa. I ‘Inge Krokann og ordenes diktatur‘ er en særnorsk tradisjon tatt opp til kritisk analyse.» — fra bakomslaget
Alt menneskelig: En bok om Stig Sæterbakken.
Cappelen Damm, Oslo 2016, 8vo, orig. bind, 415 + (1) s.
Innhold, bl.a.: Heidi Lyshol, En tidlig korrespondanse; Kjetil Korslund, Solen stod opp; Trond Haugen, Stilterror; Tore Engelsen Espedal, Å, la meg lytte hull i universet; Leif Høghaug, «Jeg har grunnlagt min sak på intet»; Katrine Heiberg, Tvilens skyttelbevegelse; Alexander Viken, Det onde ögat bakom spegeln; Trude-Kristin Mjelde Aarvik, Alt er kitsch!; Michael Rindahl, Skånselløs henvendelse; Svein Jarvoll, Bare latteren hans; Johan Harstad, Leksjoner 1998—2012; Henning Hagerup, Nådeløs og begeistret; Fredrik Wandrup, En tåre fra en leser; Karl Ove Knausgård, Der ingenting er gitt.
Henrik Wergeland: Afhandlinger og brudstykker: Efter forfatterens efterladte papirer udgivet ved hans hustru.
Aschehoug, Kristiania 1892, 8vo, samtidig skinnryggbind, ryggen med enkel gulldekor, XIII + (3) + 279 s., forord av J.E. Sars, portretter av Wergeland og forfatteren, slitasje i ytre falser.
«Henrik Wergelands digtning paa sit høieste er som et høifjeldspanorama — ikke blidt, mildt, regelret, men skjønt og udyrket. Det er vildt, for mange stygt, ofte blir hele rækker af tinder indhyllet i taager, og man maa vente, til man finder faste punkter igjen. Der kommer snestorme af billeder, saa man mister veiret, men saa er det igjen, naar det blir klart, uendelig fjernere, […]» — 38
Tanker om norsk diktning.
Gyldendal, Oslo 1955, 8vo, orig. sjirtingryggbind med omslag, 269 + (2) s., omslaget med gulnet rygg, 1 cm rift øverst i foromslaget, 1,5 cm rift nederst i bakomslaget, ½ cm rift i omslaget nederst på ryggen.
«Fra 1919 til 1931 skrev jeg om litteratur i Arbeiderbladet. I 1930-årene var jeg en tid litterær medarbeider i Dagbladet. I 1949 og av og til senere skrev jeg litterære artikler i Dagens Nyheter, Information og Verdens Gang. Praktisk talt alt det som står i denne boken ble skrevet i de nevnte tidsrommene. Det ble jo en del artikler i løpet av alle de årene — godt og vel […]» — fra forordet
Hamsun — spenninger og slør: Illustrert av Karl Erik Harr.
Universitetsforlaget, [Oslo] 1987, 8vo, orig. omslag, 225 + (1) s., illustrert av Karl Erik Harr.
«Er det Nagel eller Minutten — eller ingen av dem — som er helten i Mysterier — er dikteren Hamsun ett med halvnazisten Kareno eller med løytnant Glahn i Pan eller med sin melankolske jeg-person i vandrebøkene? Spørsmålene blir spennende i denne bredt anlagte drøfting av Hamsuns samlete forfatterskap. Arild Haaland ser spenningene og prøver å løfte på slør i Hamsuns ville, dype verden, og fører oss fremover til det hele ender opp med glimt over en stor ordkunstners tragiske taushet.» — fra bakomslaget
Henrik Ibsen: Festskrift i Anledning af hans 70de Fødselsdag: Udgivet af «Samtiden».
John Grieg, Bergen 1898, stor 8vo, samtidig skinnryggbind med fire opphøyde bånd, 304 s., portrett av Ibsen som frontispis, ryggen lyspåvirket (farveskifte fra grønt til brunt).
Innhold, bl.a.: Jonas Lie, Minder; Georg Brandes, Et personligt Synspunkt; John Paulsen, Erindringer; Nils Kjær, Henrik Ibsen; Valdemar Vedel, Ibsen og Danmark; Hellen Lindgren, Henrik Ibsen och Svenskarne. Konturteckning; Joh. Storm, Ibsen og det norske Sprog; Ellen Key, «Torpedo under arken»; Selma Lagerlöf, En fabel från hafskusten; Sven Lange, Henrik Ibsen og det unge Europa. Spredte Indtryk; Arthur Aumont, Henrik Ibsen paa danske Teatre; J.B. Halvorsen, Ibsens verdensry.