Antikvariat Norge
Internettantikvariat
Viser 41–60 av 112 resultater
Bjarne Ness.
Gyldendal, Oslo 1947, Kunst og Kulturs serie, liten 4to, orig. sjirtingryggbind med omslag, (4) + 186 s., illustrert, errataseddel medfølger, omslaget med falmet rygg og 4,5 cm rift øverst i bakomslaget.
Innhold: Forord; Introduksjon; Barndom og ungdom; Oslo. Kaffistovatiden; Tegneren og radereren; Revold-tiden; Billedbyggeren Bjarnes Ness; Onde og gode dager; Året 1927; Endelig Paris; Bjarne Ness i norsk kunst; Katalog.
Den moderne Smags Historie: Ved Johan Bøgh.
Chr. W. Huuns Forlag, Bergen 1885, 8vo, samtidig skinnryggbind med fem opphøyde bånd, marmorerte snitt, (6) + 245 + (2) s.
Innhold: Smagens Udartning og Forvirring i Slutningen af Middelalderen; Den italienske Renæssance; Den tyske Renæssance; Baroktiden og den naturalitiske Periode i anden Halvdel af det 16de og første Halvdel af det 17de Aarhundrede; Jesuitstilen og Udviklingen af den franske Smag i det 17de Aarhundrede; Den franske Kunstsmag paa Ludvig XVI’s Tid; Rococo og Zopfstil; Antiken under Revolutionen og Smagens Udvikling i det 19de Aarhundrede.
Statens 91. kunstutstilling 1978.
Statens 91. kunstutstilling, Oslo 1978, stor 8vo, orig. omslag, stiftet i ryggen, 48 s., illustrert.
Innhold: Anne Marie Kommissar, Forord; Steinar Gjessing, Nyttevekster og kunstige blomster; Pål Hougen, Nye signaler i nye materialer; Are Telje, Introduksjon til arkitektutstillingen; Jan Radlgruber, Kurt Schwitters, basert på artikkel av Ernst Schwitters; Katalog Statens 91. kunstutstilling.
«Nerdrum, Odd, Huitfeldtsgt. 25, Oslo 1. 61. Mordet på Andreas Baader.» — fra katalogdelen
Og så kom befrierne: Utdrag av min dagbok gjennom 5 år.
Ekko, Oslo 1945, liten 4to, orig. bind, 111 tekstsider + forfatterens tresnitt, antydning til knekk ved øvre hjørne på bakpermen.
Norsk kunstnerleksikon: «I en rekke tresnitt skildrer han okkupasjonstidens hverdag. Opprinnelig var dette utdrag av hans dagbok, tenkt som brev til slekt og venner i Sverige og Amerika. […] Ekko forlag bad om å få gi ut ‘brevet’ i vanlig bokform. Boken, som kom ut 17. mai 1945, har kulturhistorisk verdi gjennom det bilde den gir av befolkningens liv under okkupasjonen. Det ligger nær å benevne denne billedserien, ledsaget av korte, rammende tekster, som en tegneserie på høyt kunstnerisk nivå.»
Fra Athen til Trangvik: Klassiske indtryk.
Aschehoug, Kristiania 1924, stor 8vo, orig. sjirtingbind, 148 + (1) s., rikt illustrert.
Innhold: Gorgias; Rafaels breve og tegninger; Arkæologiens triumftog; Renæssanseplastik; Andrea Palladio; Et alterbillede av Pieter Aertsen i Andebu kirke; Klassisk fransk arkitektur; Det klassiske under revolutionen og keiserdømmet; Provinskultur; En forsømt social opgave.
«Netop i denne alvorlige tid, hvor misnøien ruger over folkene, kan det være paa sin plads at minde om de romerske statsmænds ‘panem et circenses’. Det vil si folket har ret til ikke bare brød, men ogsaa til leker, til fester — til festrusens helg. Stort anlagte nationer forstaar ganske anderledes end vi hvor vigtig det er at ikke hverdagen gror ut over hele aaret.» — 148
Image on the Edge: The Margins of Medieval Art.
Reaktion Books, London 1992, stor 8vo, orig. omslag, 176 s., engelsk tekst, illustrert i svart-hvitt og farver.
«What do they all mean — the lascivious apes, autophagic dragons, pot-bellied heads, harp-playing asses, arse-kissing priests and somersaulting jongleurs to be found protruding from the edges of medieval buildings and in the margins of illuminated manuscripts? […] Medieval image-makers focused attention on the underside of society, the excluded and the ejected. These peasants, servants, prostitutes and beggars all found their place, along with knights and clerics, engaged in impudent antics in the margins of prayer-books or, as gargoyles, […]» — fra bakomslaget
Capella Johannea: Per Vigelands utsmykning.
Uten utgiver, uten sted og år [Oslo 1932], 8vo, orig. omslag, stiftet i ryggen, 8 + (10) s., åtte plansjer, dråpemerke ved nedre hjørne på foromslaget, brett ved øvre hjørne på siste side.
Capella Johannea ligger i tårnfoten i Majorstuen kirke i Oslo. Kirken ble bygd 1926, og Per Vigeland (sønn av Emanuel Vigeland, Gustavs bror) malte sine fresker fra Johannes’ åpenbaring i Capella Johannea 1932.
«Veggen ved vinduet er vanskelig å se om dagen. Da bør man gå ned under tøndehvelvet til vinduskarmen blenner lyset gjennem glasset. Den viser oss Johannes på Patmos, hvorhen han var blitt forvist under Domitian.»
Gustav Vigeland.
Nasjonalforlaget, Oslo 1944, 4to, orig. hellerretsbind, 263 + (1) s., illustrert.
«Vi talte også en hel del sammen om høsten før jeg måtte oppgi arbeidet i atelieret fordi kulden drev meg ut. Da jeg kom inn igjen i vår for å gjenoppta arbeidet, ble Vigeland syk og kort etter døde han. Vigelands død forandret i visse henseender mine planer. Vigeland etterlater seg en selvbiografi som dog ifølge hans bestemmelse først skal offentliggjøres femti år etter hans død. Hvor langt han har ført den fram i tiden, vites ikke. Bl. a. av hensyn til denne selvbiografi så Vigeland helst at det ble skrevet minst mulig biografisk om ham.» — fra forordet
Pieter Bruegel den eldre.
Gyldendal, Oslo 1951, Malerkunstens mestere, stor 8vo, orig. lerretsryggbind, orig. for- og bakomslag medbundet, 110 + (1) s., oversatt av Håkon Stenstadvold, illustrert, fotoplansjer.
«Pieter Bruegel d. e. er det mest kjente medlem av den berømte malerfamilien, og hans humoristiske folkelivsskildringer og livfulle landskap har gjort ham til en av kunstens mest beundrede og verdsatte mestere. Bruegels humor er aldri overfladisk, og hans skarpe satire viser, som forfatteren fremholder, en dyptgående menneskekunnskap. Denne utviklet han først og fremst i sine mesterlige bondeskildringer, som skaffet ham navnet Bonde-Bruegel. Man merker hvordan professor Romdahl med sin fine innlevelse er blitt inspirert av kraften og intensiteten i Bruegels maleri.» — fra omslaget
Maler i solnedgang: 169 bilder og ett egg, 1974—1994.
Kunstbokforlaget Den gyldne banan, Oslo 2009, 4to, orig. bind med omslag, 137 s., rikt illustrert i farver med forfatterens kunst.
«Forut for dette var jeg blitt stadig sterkere tiltrukket av science fiction og surrealisme, og i særdeleshet Salvador Dalí. Det virket opplagt at for å kunne lage den slags bilder, måtte de vanskelige tilgjengelige dørene ned til bevissthetens kjellerrom åpnes, for deretter å finne en måte å hente ut informasjon på. Dalí kalte sin metode for paranoia kritisk, men kom til kort i spesifisering av hva den egentlig innebar. Derimot nevner har fotografisk gjengivelse av drømmer […]» — 2
Gamle Norge på trykk: Grafikken og historien.
Andresen & Butenschøn, Oslo 2000, 2. opplag, 4to (stort format 30,6 x 25,7 cm), orig. bind med omslag, 236 s., rikt illustrert i svart-hvitt og farver, en 1 cm rift nederst i foromslaget.
«Denne boken inneholder en enestående samling bilder om gamle Norge og formidler i sitt frodige mangfold et levende inntrykk av landet i de fire hundre årene frem til 1900. Marius Hauge utnytter det tette samspillet mellom fortelling og illustrasjon. Han har gitt oss en sjarmerende fremstilling av grafikkens fornemme plass i vår kulturhistorie — preget av et vellykket vekselspill mellom presise kommentarer til bildene og underholdende skildringer av begivenheter og særpreg i det gamle norske samfunnet.» ∼ fra bakomslaget
Guds billedbok: Virkelighetsforståelse i religiøse tekster og bilder.
Pax, Oslo 1999, stor 8vo, orig. bind med omslag, 272 s., illustrert i farver og svart-hvitt.
«I europeisk kulturhistorie spiller de religiøse bildene en dominerende rolle. I Guds billedbok benytter forfatteren kristen billedkunst og arkitektur for å komme på sporet av viktige endringer i religion og religiøsitet innenfor vår kulturarv. Han tar for seg sarkofager, mosaikker, ikoner og altertavler og nærleser dem i lys av et vidt spekter religiøse tekster. Tilsammen viser de måter å forstå livet på som tydelig skiller seg fra dagens kristendomsoppfatning.» — fra bakomslaget
Falsk: kunst som forfalskning: forfalskning som kunst.
Gyldendal, Oslo 2000, liten 4to, orig. bind med omslag, 207 s., rikt illustrert i farver og svart-hvitt.
«Kunsthistoriens kriminelle side har vokst i løpet av de siste hundre år. En eksplosiv prisøkning på verker av de mest kjente kunstnere har fristet mang en svindler til å forsøke å lure den kunstfaglige ekspertise og et økende antall pengesterke samlere. I denne boken møter du de mest kjente kunstforfalskerne på 1900-tallet. Du får kjennskap til deres bilder og metoder, deres liv og hemmeligheter. Forfatteren viser også hvilke metoder som i dag anvendes for å avsløre forfalskninger.» — fra bakomslaget
Selvbilder.
Pax, Oslo 2017, stor 8vo, orig. omslag, utgitt uten ryggstripe, upaginert (206 s.?), over 200 selvportretter av Guttorm Guttormsgaard og håndskrevne refleksjoner, essay av Espen Søbye, opplag 1.000 eksemplarer.
«Dagbokarbeidet begynte for alvor på ve[…]ndia i 1965. Den gang var bøkene håndinnbundne, en gave fra Birgit Krüger Larsen, kona til Finn Faaborg som var tegnelæreren min på SHKS. Hun var dansk mesterbokbinder og hadde restopplag fra krigen, da hun hadde laget spesielle gjestebøker. Tidligste SELVBILDE i speil er fra torsdag 4. januar 1973 (da var jeg i hvert fall yngre). Opp i gjennom årene har jeg hatt forskjellige dagbøker.: F.eks. forlagets blanke prøvebøker og nå etter hvert løse ark av finere kvalitet som jeg oppbevarer i esker.» — fra bakomslaget
Middelalderen.
Universitetets Oldsaksamling, Oslo 1948, Små håndbøker utgitt ved samlingens bestyrer, 8vo, orig. omslag, 36 s. tekst + 8 s. fotoplansjer, flekk på foromslaget, noen småflekker på bakomslaget, fører gjennom middelalderrommene på Historisk museum.
Innhold: Middelalderen; I. «Åltaket»; II. «Hylestadrommet» med «Olavskapellet»; III. «Stavkirkerommet»; IV. «Balkerommet»; V. «Kirkesalen».
«Det er langtfra bare bilder fra bibelen og helgenlegendene vi finner i den eldste kirkekunsten her hjemme. Ute på de fantastiske stavkirkeportalene vrimler det av onde makter, ormeslyng og drakekamper. Sør i landet var det tilmed ikke uvanlig at de skar ut dramatiske hendinger fra de gamle heltesagnene og særlig fra den kjente sagaen om Sigurd Favnesbane.» — 13
Christie’s: Review of the Season 1989.
Phaidon, Christie’s, Oxford 1989, stor 8vo, orig. helsjirtingbind med omslag, 504 s., engelsk tekst, rikt illustrert i farver.
«The commanding success of Christie’s 1988/89 auction year is thoroughly documented in Christie’s Review of the Season. Considered to be one of the most authoritative and well-produced guides to the art marked, the Review provides a wealth of colour illustrations highlighting the major works of art from the year’s sales, complemented by a selection of definitive articles recording current trends and particular points of interest. Pontormo’s Portrait of Cosimo I de’ Medici, sold in New York for $35,200,000 (£22,278,481), […]» — fra innbretten
Christie’s: Review of the Season 1990.
Christie, Manson & Woods Ltd, London 1990, stor 8vo, orig. helsjirtingbind med omslag, 499 + (5) s., engelsk tekst, rikt illustrert i farver.
«The sale of Lucas Cranach the Elder’s diptych was the sensation of the season in the field of Old Master pictures. After inspiring widespread admiration in exhibitions organized by Christie’s in Paris, Zürich, Munich and Tokyo as well as in London, it far exceeded both its estimate and the previous record price for a painting by the artist, setting a new record for a German work of art. German Renaissance pictures of the highest quality very rarely appear on the open market, […]» — 26
Thor Heyerdahl som tegner.
Flamme Forlag, Oslo 2012, stor 8vo, orig. sjirtingryggbind, 160 s., rikt illustrert i farver, innledende tekster av Hilde Mørch og Bjørn Godøy.
«Tegningene er nesten alltid ledsaget av tekst, enten i form av snakkebobler eller undertekster — eller begge deler. Allerede i barndommen komponerte han flere av tegningene som tegneseriestriper. […] Tegningene fordeler seg i seks hovedgrupper med temaer som sammenfaller med ulike tidsperioder: 1) barne- og ungdomstegningene fra 1922—32, 2) filosof-serien fra 1933, 3) humoristiske skildringer fra marka og fjellheimen 1934—36, 4) tegningene fra Marquesas-øyene i Polynesia, 5) minneboken som skildrer Liv og Thors liv fra de møttes i 1933 frem til 1940, og 6) humoristiske og samfunnskritiske tegninger hovedsakelig med engelske tekster fra 1940 og 1946.» — 9
Hvordan vi lurer hverandre: Tre dialoger.
Juritzen, Oslo 2007, 8vo, orig. bind med omslag, 310 s.
«JUDIT Rolig, Bror. Hasse Richter mente det var noe galt med malingen. Den rant nedover. BROR Hva er det du sier? JUDIT Han klaget også over at det luktet av bildet, særlig når det ble varmt. BROR Han var begeistret da han kjøpte det før sommeren. JUDIT Du kjenner ham? BROR Vi vanker i de samme selskapene. Vet andre at bildet renner? JUDIT Nei. Richter vil være diskré. Så anerkjent som du er, Bror … Din kunst vil synke i verdi hvis folk får vite. BROR Penger. Så kjedelig. Hva kan gjøres?» — 11
Rolf Nesch.
Gyldendal, Oslo 1998, 4to, orig. helsjirtingbind med omslag, 287 + (1) s., illustrert i farver og svart-hvitt, verket Sildefiske gjengitt på utbrettssider bakerst.
«Med denne boken får det store kunstinteresserte publikum for første gang møte Rolf Neschs verk i sin fulle bredde. Boken gir også en levende skildring av kunstnerens dramatiske liv. Hans egen sterke stemme preger fremstillingen gjennom brevene, som handler om alt fra daglige problemer, kunstneriske drømmer og ambisjoner til beske kommentarer til samtidens begivenheter. Rolf Nesch var en anerkjent billedkunstner i Tyskland da han som 40-åring kom til Norge i 1933, på flukt fra nazi-regimet. Eivind Otto Hjelle skildrer hans første kummerlige år […]» — fra innbretten