Antikvariat Norge
Internettantikvariat
Viser 1–20 av 104 resultater
Romerske keisere i marmor og bronse.
Dreyer, Oslo 1967, 4to, orig. helsjirtingbind med omslag, 169 s., rikt illustrert, mindre rifter langs toppen av omslaget.
«Opp over romersk keisertids skiftende generasjoner reiser seg en ubrutt rekke av sikkert identifiserte og daterte keiserportretter i marmor og bronse. De står som en slags merkepeler langs historiens vei disse keiserbilder, med lys og skygge av sin samtid spillende over sine trekk. De gir historiens epoker ansikt. Som tidene veksler, skifter keiseransiktet uttrykk. Man kunne tale om en slags verdens-historisk mimikk. Med all sin individualitet er keiserbildet tidens ansikt, ikke bare i trekk og uttrykk, […]» — fra forordet
Erik Harry Johannessen: Separatutstilling 6.—16. januar 1962.
Kaare Berntsen, Oslo 1962, katalog nr. 9, stor 8vo, orig. omslag, 40 s., introduksjon av Karl K. Ringstrøm, illustrert, invitasjon til utstillingen vedlagt.
«Da Johannessen i 1946 på nytt vender tilbake til kunsten, er det kommet en indre ro over hans bilder som står i den skarpeste kontrast med hans tidligere produksjon. Tresnittene fra 1934 ga uttrykk for et kaotisk sinn og et sterkt og heftig temperament. Til tross for bildenes faste og sikre oppbygging kan de virke som impulsive improvisasjoner og det ligger et skjær av umiddelbar friskhet over hans arbeider. De enkelte bildeelementer er levende og fremfor alt opplevede […]» ∼ 8—9
Amaldus Nielsen og bildene hans.
Oslo kommunes kunstsamlinger, Mittet & Co., Oslo 1952, Amaldus Nielsen’s malerisamlings skrifter I, 8vo, orig. sjirtingryggbind med omslag, 36 + (1) s., illustrert, oppklebede farveillustrasjoner, omslaget litt slitt langs kanten øverst og nederst på ryggen.
«Rammer hadde han ikke plass til og for den saks skyld ikke råd til heller. Amaldus Nielsens malerisamling er stort sett Amaldus Nielsens studiesamling. Studier er vel i grunnen et betegnende navn, for så vidt som de er blitt til ved et naturstudium så intimt som det er mulig å gjøre det. Ellers brukes jo ordet studie istedenfor skisse, som jo er betegnelsen for mer eller mindre halvferdige […]» — 21
Restaureringen av Avaldsnes kirke + Restaurerte portretter og billeder.
Særtrykk av årsberetningen 1929 for Foreningen til Norske Fortidsminnesmerkers Bevaring, [Oslo] 1929, 8vo, orig. omslag uten trykk, stiftet i ryggen, løpende paginering s. 65—88, illustrert, hilsen på foromslaget: «Meinem lieben Freund und Collegen Schorsch Rohde vom Dipling», brett ved spissen av hjørnene på foromslaget og første sider.
Innhold, to artikler: Eyvind Moestue, Restaureringen av Avaldsnes kirke, s. 65—72; Arne Nygård-Nilssen, Restaurerte portretter og billeder (Bønsnes kapell; Kristiansands domkirke; Bodin kirke; Bud kirke; Skåre kirke; Tingvoll kirke), s. 73—88.
Våre altertavler.
Det Norske Samlaget, Oslo 1995, 4to, orig. bind med omslag, 186 s., illustrert i farver, to rifter à 1 cm nederst i bakomslaget.
«Forfattaren Olava Øverland og fotografen Bo-Aje Mellin har gjort eit pionerarbeid med å samle materiale om norske altertavler. Boka representerer sju altertavler frå kvart av dei i alt elleve bispedømma i landet. Utvalet har tverrkyrkjeleg profil og intensjonen frå forfattaren er å formidle eit økumenisk perspektiv. Vi møter sakral kunst frå luthersk, katolsk og ortodokst hald, både altertavler frå mellomalderen og moderne kunstverk, til dømes tavler signerte av Henrik Sørensen og Frans Widerberg.» — fra bakomslaget
Dreiers Bergen: Et utvalg av prospektmaleren J. F. L. Dreiers Bergensmotiver 1800—1833.
Eget forlag, utgitt i anledning familien Neumanns tilstedeværelse på Nøstet i 100 år, Bergen 1998, 4to, orig. bind med omslag, 92 s., rikt illustrert i farver og svart-hvitt, vedlagt trykt oversendelseskort fra Jacob Neumann.
Innhold: Dreiers Bergen; Oppvekst i Trondheim; Til Bergen; Fra Scholeus til Dreier; De første år i Bergen; Lystedsprospekter; Giftermål; «… logerende hos Muurmester Wrigge …»; Stabelavløpning og utsikt fra nord; «… faae deres Fartøier tegnede …»; Prospect af Lungegaarden; En tegnemesters inntekter; Torget og Tyskebryggen; En bergensk St. Hans; Skildring av det norske landskapet; «… 20 Aars Indvaaner af Bergen …»; En stor billedreise og skryt fra J.C. Dahl; osv.
Billedhuggerkunsten i Norge under Sverreætten.
Alb. Cammermeyer, Kristiania 1908, 4to, samtidig privat sjirtingryggbind, marmorerte snitt, (4) + 122 + (1) s., illustrert, opplag 800 eksemplarer, 2 cm utvendig rift øverst i fremre ytre fals.
SNL: «Selv om det var etablert et professorat i kunsthistorie ved universitetet i Christiania allerede 1875, fantes det ikke noe embetsstudium i faget. Doktorgrad var den eneste kvalifikasjonsmulighet, og Fett disputerte 1908 på avhandlingen Billedhuggerkunsten i Norge under Sverreætten. Her trakk han frem den polykromerte middelalderske treskulptur i våre kirker og satte den inn i en større europeisk kunsthistorisk sammenheng.»
Kunstnerforbundets første 100 år.
Kunstnerforbundet, Oslo 2011, 4to, orig. omslag, 261 + (1) s., rikt illustrert i farver og svart-hvitt.
«Men hovedsakelig er Det nye, i disse første årene, representert ved unge kunstnere som Henrik Sørensen og Per Krohg og deres interesse for ekspressive og kubistiske trender. Kubisme, surrealisme og bevegelser i retning av abstraksjon er radikalt og kontroversielt i mange, mange år. Kunstnerforbundet blir Det nyes faste tilholdssted, egentlig er det knapt noen av mine antydete utstillingstyper i Kunstnerforbundet som ikke rommer et element av Det nye — enten det gjelder internasjonalt, samfunn, romantikk, ‘anvendt kunst’ eller kvinners kunst. I de første årene […]» — 35
Aksjer, kunst, kunstnere.
Gyldendal, Oslo 1969, 8vo, orig. sjirtingryggbind, 167 s.
Innhold: Nordahl Grieg; Karsten og Søren; Rolf Nesch, Erik Harry Johannessen, Kai Fjell og Jakob Weidemann; Den lite hellige tre-enighet; Aksel Sandemose; Johan Borgen; Om kunst og Klee; Vegen til Jerusalem; Eventyr-smeden; Om bilder og mine tre de Staël; Hvordan et skuespill blir til; «Gå med deg mørket og kalten»; Nå veit jeg hvorfor en dikter drikker; Wilhelm Reich; Wolfgang Geldmacher, Theodor Steltzer og de tyske anti-nazister i Norge; Mahatma Rygg; Rasjonalisering og kjøpeevne; Om aksjer og pengeplassering; Et attersyn og et framsyn — den store omvelten i stål.
Frans Widerberg: Malerier 1980—1990.
Kunstnernes Hus, Oslo 1990, 4to, orig. omslag, 88 s., essay av Åsmund Thorkildsen, rikt illustrert i farver, hilsen fra Frans Widerberg på fribladet: «til Halvor / hilsen / Frans».
«Så har det altså vært en utvikling og avklaring hos Frans Widerberg. Det som begynte som en fremmedgjort undring over tilværelsens veldighet, har gjennom gjenkjennelsens møter ført det undrende menneske over i en feiring av at det er bestemt for verden — og at mennesker i denne verden er bestemt for hverandre.» — fra essayet
Hellige billeder: Russisk ikonkunsts skatte fra det 14. til det 18. århundrede.
Den sovjetiske kulturstiftelse, uten sted 1988, liten 4to, orig. bind, 78 s., dansk, svensk og engelsk tekst, illustrert, farveplansjer, katalog trykt til utstilling på Charlottenborg, København, og Nasjonalgalleriet, Oslo, sommeren 1988.
«Udstillingen Hellige Billeder — russiske ikoner fra det 14. til det 18. århundrede — er arrangeret for at fejre den russisk-ortodokse kirkes 1000-års jubilæum. Denne store begivenhed inspirerer os til at se nærmere på fortiden og dens mange smukke sider af vor historie og kultur. Dertil hører den gamle russiske malerkunst, på udstillingen repræsenteret af ikoner fra private samlinger i Moskva og Tallinn, […]» — fra forordet
From Gothic Revival to Functional Form: A Study in Victorian Theories of Design.
Oslo University Press, Oslo 1957, Oslo Studies in English nr. 6, 8vo, orig. helsjirtingbind med omslag, viii + (2) + 184 + (16) s., fotoplansjer, engelsk tekst, omslaget med gulnet rygg og to rifter à 1 cm øverst.
NBL: «Bøe viste at victoriatidens teoretikere og designere hadde langt større betydning for visse sider av funksjonalismens oppfatninger enn man tidligere antok. Men han viste også at den var viktig for modernismens billedkunst. […] Takket være Bøes avhandling, som fra 1960-årene har vært del av det kunsthistoriske pensum verden over, er hele victoriatiden blitt omvurdert som epoke, […]»
Stilfølelse og stilformer: En historisk oversikt.
Aschehoug, Oslo 1944, 3. utgave, nyskrevet sistekapittel «Intermezzo» om funksjonalismen, 8vo, orig. bind, 199 s., illustrert.
«Til full utfoldelse kommer barokken dog først for vårt lands vedkommende i den følgende periode, tiden fra 1680 og utover til 1720. Nu begynner de arkitektoniske barokkmotiver å trenge inn; stilen blir bredere og mere pompøs, kanskje også roligere under innflydelse av den akademiske retning, som nettop på denne tid hadde vunnet en dominerende stilling i Ludvig XIV’s Frankrike. Den bizarre, ytterliggående barokkarkitektur fikk således egentlig aldri innpass her i Norge; isteden får vi en barokt preget klassisisme i en forholdsvis enkel, […]» — 148
Paléet i Oslo: Constitutionsværkets Vugge.
Gyldendal, Oslo 1939, Kunst og Kulturs serie, liten 4to, privat skinnryggbind med fire opphøyde bånd, 104 s., rikt illustrert.
«Men de svære møbelformer i hovedmaterialet mahogni og stilens behov for rike og sterkt farvede tekstiler blev direkte overført. Takket være kanskje nettop dette stiltrekk, de farverike tekstiler, lyktes det å få den stilistiske sammenhengen Paris—Stockholm—Christiania tydelig markert i Paléet. Dessverre er inventarene fra Carl Johans tiden ikke som de Ankerske auksjonskataloger intimt opstilt rum efter rum, men tvert om militærdepartementalt ordnet efter materialet. Mahogni møbler og birketres møbler hver for sig, forgylte saker […]» ∼ 64—65
Dyre Vaa 50 år: Skulptur og malerier.
Kunstnernes Hus, Oslo 1953, katalog til utstilling 14.—29. november 1953, 8vo, orig. omslag, stiftet i ryggen, 11 s. + (4) s. illustrasjoner, forord av Dagfin Werenskiold.
«Da han startet sin kunstnerbane som elev på Kunstakademiet slo han straks an sin linje, store prosjekter til monumenter med mange figurer. Da han utstilte ble han øyeblikkelig innkjøpt til Nasjonalgalleriet. Fra nå av gikk det slag i slag. Første-, annenpremier i konkurranser. Den ene skulptur etter den andre ble støpt og reist på offentlige plasser i et antall som for ingen annen av yngre årgang. Her i byen har vi ulvene på Ila, Ankerbrua, Holberg og Svanefontenen på Rådhuset.» — 3
Form og rytme: Billedkunst – musikk – arkitektur: En kunsthistorisk orientering.
Åsmund S. Lærdals forlag, Stavanger 1946, stor 8vo, orig. bind, 207 + (1) s., illustrert, navnetrekk «Ole Eidem» på forsatsbladet.
Innhold: Innføring; Rytmens begrep og opprinnelse; Taktsystemenes analoge former i musikk, bildende kunst og språk; Vår rytmesans bunner i vår samfølelse med naturfenomenene; Tall-problemet og dets historikk; De geometriske figurers verdi i komposisjonen. Linjens betydning. Kvadrat, sirkel og triangel som elementærformer; Proporsjonalitet. — Det gylne snitt; Betrakterens samarbeid med kunstverket; Kunstverket; Betrakteren.
Antikksamlingen.
Nasjonalgalleriet, Oslo 1927, liten 8vo, orig. omslag, 55 s. tekst + (16) s. plansjer.
«Foruten Paus-samlingen er der i Nasjonalgalleriet utstillet andre antikker (merket med *) som den norske korvett ‘Vanadis’ bragte hjem år 1870, efterat den hadde vært tilstede ved Suez-kanalens åpning. Disse antikker er — med undtagelse av den egyptiske statue og det med hieroglyfer forsynte stenfragment som antagelig har fulgt med direkte fra Egypten — kommet fra Smyrna som gave til Universitetet fra konsul SPIEGELTHAL. Dessverre kan intet nærmere siges om proveniensen av disse — tillike også andre — skulpturer (man tør formode at flere av dem skriver sig fra Pergamon).» — fra forordet
Himmel og hav: Karl Erik Harr 70 år: Et festskrift.
Galleri F15, [Jeløya] 2010, 8vo, orig. bind, 84 s., illustrert i farver, katalog til jubileumsutstilling 19.6.—15.8. 2010.
Innhold, bl.a.: Anne Aaserud, Romantiker fra nord; Ottar Brox, Et aktuelt politisk budskap!; Lars Roar Langslet, Gratulerer, Karl Erik!; Kari Bay Haugen, Jeg har min blomst. Kvann heter den; Arthur Arntzen, Karl Erik Harr til hyllest; Halvdan Sivertsen, Å gå i land på Kjerringøy …; Ola Bremnes, Herr Petters kalosjer; Paul Grøtvedt; Naturens tiltale; Wolfgang Plagge; Å skape dynamikk; Dag Solhjell, Om å bedrive Harr; Per Posti; Reiseleder i Herr Petters rike; Vebjørn Sand, Karl Erik Harr; Dag Hol, En moderne maler i klassisk tradisjon.
Rolf Nesch: Nasjonalgalleriet 21. oktober 1972—7. januar 1973.
Nasjonalgalleriet, Oslo 1972, utstillingskatalog, stor 8vo, orig. omslag, 55 s., illustrert, én foldeplansje.
Innhold: Sigurd Willoch, Forord; Rolf Nesch, Mitt liv; Biografiske data; Bibliografi; Knut Berg, Katalog (I. Materialbilder, II. Skulptur, III. Grafikk, IV. Collager, gouacher, tegninger etc.).
«En dag loddet jeg vertikale metallstrimler på en plate, fylte flatene med farget glass og pulverfarge. En liten rød glassbit med en grønn flate gjorde meg vilt begeistret. Slik begynte relieffbildene. Da Lofotfisket i 1935 tok til, inviterte H. K. Hudtwalker meg til å reise til Lofoten sammen med hans sønn. En fantastisk opplevelse. Da oppstod Lofoten-mappen og senere […]» — 9
Victor Lind: Contemporary Memory: Kunstnernes Hus 9.11.2012—3.2.2013.
Kunstnernes Hus, Oslo 2012, utstillingskatalog, 4to, orig. omslag, 116 s., illustrert i farver.
Innhold: Marianne Heier, Det er ikke over: Åpningstale; Mats Stjernstedt, Forord; Ida Kierulf, Fraværsdokumenter: En introduksjon til utstillingen; Charles Esche, Muligheter og valg: Den moderne fortid og Victor Linds arbeid; Paul Celan, Salme/Psalm; Per Bjarne Boym, Victor Linds tegninger; Engelske oversettelser/English translations.
«Som en sporhund har Victor Lind siden 1994 utrettelig gravet opp og iscenesatt et dunkelt kapittel i norsk historie, deportasjonen av norske jøder under 2. verdenskrig og rettsprosessen i etterkant. Med beveggrunn i kunstnerens jødiske familiebakgrunn og hans politiske og kunstneriske engasjement […]» — 19