Antikvariat Norge
Opphørssalg
Viser 1–20 av 80 resultaterSortert etter siste
Opfordring til det norske Folk!
Bestyrelsen for Subscriptionsindbydelsen til Fordeel for Domkirkens Restauration, Trondheim 1852, stor 8vo, orig. rosa omslag uten tittel, (1) + 8 + (1) s. tekst + to foldeplansjer (kor, nedre del vestre gavl, eksteriør i middelalder og 1852, grunnplan), tekst i fraktur.
«Throndhjems gamle Domkirke tiltrækker sig ikke alene som et ærværdigt Oldtidsminde Alderdomsforskerens Opmærksomhed og Beundring, men bevarer sin Betydning for Folket, fordi saa mange af dets vigtigste og kjæreste historiske Minder knytte sig til dette Tempel, som selv i dets nuværende forfaldne Tilstand bærer Vidnesbyrd om Fortids Storhed og udholdende Kraft. Alt efter som Folkets historiske Sands udvikler sig, […]»
Et samarbeid i betong: Carl Nesjar & Pablo Picasso.
Icefount Publishing, Oslo 2009, 8vo, orig. kunstskinnbind med omslag, 96 s., rikt illustrert, strekkodeetikett på bakomslaget.
«Denne boken er fortellingen om hvordan det gikk til at Carl Nesjar traff Pablo Picasso og begynte sitt samarbeid med ham. Historien om arbeidet og vennskapet mellom to kunstnere og samarbeidspartnere er hittil ikke blitt fortalt så detaljert som den fortjener. Nesjars bidrag til denne strålende serien av kunstverk har aldri kommet tydelig nok fram. Beretningen om det syttenårige partnerskapet begynte i et lite litografiverksted i Paris, og det fortsatte helt fram til Pablo Picassos død.» — fra forordet
Reidar Aulie.
Dreyer, Oslo 1946, stor 8vo, orig. helsjirtingbind med omslag, 79 s., illustrert, fotoplansjer i svart-hvitt og farver, omslaget med slitasje og mindre rifter langs kanten.
«Idag er det festivitas og nordisk musikk omkring Reidar Aulies navn. Og enda knyttet man til det en viss dysterhet bare for få år siden, stadig er hans kunst preget av et radikalt og politisk beveget livssyn. Men han er og var alltid poet, og det er dette som skaper sangen i hans bilder. Drama — idyll, revolusjon — vemodig humor, dette er de idé- og stemningsmessige motpoler i Reidar Aulies maleri. Men hver forgrening, […]» — 5
«Dansen gjenom skuggeheimen»: Kampen for Aksel Waldemar Johannessen.
Orfeus, Oslo 2011, stor 8vo, orig. bind med omslag, 319 + (1) s., illustrert i farver og svart-hvitt, forfatterens dedikasjon på smusstittelbladet: «Til Ingrid / med minner fra Katta / Haakon M / 14/3 2013».
«Dypest sett handler denne boken om Haakon Mehren. Og om hans mangeårige kamp for den ikke lenger så ukjente kunstneren Aksel Waldemar Johannessen. Den handler om hans oppvekst sammen med broren Stein Mehren og om den vakre morens forhold til Rolf Stenersen etter at faren brått døde da guttene var små. Dette er Haakon Mehrens kampskrift hvor 25 kulturpersonligheter støtter ham gjennom sine bidrag i boken.» — fra bakomslaget
Rufino Tamayo.
Kunstnernes Hus, Oslo 1959, katalog nr. 214, 8vo, orig. omslag, stiftet i ryggen, upaginert [19 s.], forord av Lionello Venturi, introduksjon av Jean Cassou, illustrert.
«Rufino Tamayo vil være kjent for vårt kunstinteresserte publikum fra presse- og tidsskriftartikler. Men for de fleste vil han neppe være stort mer enn et navn, en av ‘de fire store’ ved siden av Mexicos tre andre berømte monumentalmalere: Rivera, Orosco, Siqueiros. Men først og fremst er Tamayo kjent som staffelimaler. Og det er som staffelimaler og grafiker vi møter ham her — for første gang med en hel utstilling på norsk grunn.» — fra innledningen til direksjonen for Kunstnernes Hus
Og så kom befrierne: Utdrag av min dagbok gjennom 5 år.
Ekko, Oslo 1945, liten 4to, orig. bind, 111 tekstsider + forfatterens tresnitt.
Norsk kunstnerleksikon: «I en rekke tresnitt skildrer han okkupasjonstidens hverdag. Opprinnelig var dette utdrag av hans dagbok, tenkt som brev til slekt og venner i Sverige og Amerika. […] Ekko forlag bad om å få gi ut ‘brevet’ i vanlig bokform. Boken, som kom ut 17. mai 1945, har kulturhistorisk verdi gjennom det bilde den gir av befolkningens liv under okkupasjonen. Det ligger nær å benevne denne billedserien, ledsaget av korte, rammende tekster, som en tegneserie på høyt kunstnerisk nivå.»
Eventyrlige Espolin: Glimt fra et kunstnerliv.
Galleri Espolin hos Kolofon Forlag, [Oslo] 2007, stor 8vo, orig. bind, 228 s., illustrert i farver og svart-hvitt.
«Espolin blir han kalt, og han er en av de fremste billedkunstnere i Norden. Kaare Espolin Johnson var en mann med et eventyrlig pågangsmot. Han var født svært nærsynt og benyttet sin egen teknikk når han skulle tegne: Han skrapte fram lyset fra en mørk bakgrunn. Bildene hans traff folk rett i hjertet, og derfor ble han en kjent kunstner. Alle kjente navnet hans. I denne boken kan du lese om hans liv. Om en spennende barndom, […]» — fra bakpermen
Tegninger.
Tanum-Norli, Oslo 1979, Kunstglede, 8vo, orig. omslag, 64 s., rikt illustrert.
«Grafiker og tegner. Utdannet på Statens håndverks- og kunstindustriskole og arbeidet på litografverkstedet der. Sjur var ansatt som lærer samme sted og på Statens Kunstakademi (grafikerlinjen). Har hatt en rekke separatutstillinger i Galleri 27, Oslo, siden 1967.» — fra innbretten
Vore Fædres Verk: Norges Kunst i Middelalderen: En populær Fremstilling.
Gyldendalske, Kristiania 1906, stor 8vo, privat imitert skinnryggbind, VIII + 291 + (1) s., illustrert.
Innhold: Fjorden og Dalen (Indledning); I. Vikingtiden; Vikingliv og Aandskultur. Vikingtogene i deres Forhold til Middelalderens Kunst; Vikingskibet; Gudehovet; Dyr- og Slyngeornamenter. Hvad fremstiller vore Stavkirkeportalers Ornamenter?; II. Den kristne Middelalders Træbygningskunst; Stavkirken; Bondestuen og Kongehallen; III. Den kristne Middelalders Stenbygningskunst; Kirker og Klosterruiner; Nordmændenes Stenbygningskunst i Vesterled; Throndhjems Domkirke; Slotte og Borgruiner; IV. Den kristne Middelalders Billedkunst og Kunsthaandverk; Gamle Billeder og Ornamenter; Kronologisk Tabel; Literatur.
Pedro’s årsrevy.
Aschehoug, Oslo 1956, liten 4to, orig. omslag, stiftet i ryggen, 46 s., tegninger «Bygget over Pedros ukerevyer i Verdens Gang.»
«— og hvis det nå er noen vi har glemt å fornærme, ber vi så meget om undskyldning — !» — fra bakomslaget
Berlin Heartbeats: Stories from the Wild Years 1990—Present.
Suhrkamp, Berlin 2017, 4to, orig. bind med mavebelte, 256 s., engelsk og tysk parallelltekst, fotografier.
«Berlin after reunification is no longer an island. Old structures are dissolving, leaving new spaces for improvisation and experiment. These in-depth photo essays and exclusive conversations tell groundbreaking as well as lesser-known, though no less extraordinary stories, bringing to life the city’s recent history.» — fra bakpermen
Hammarlunds beste: En kavalkade i tegninger med tekst.
J.W. Cappelen, Oslo 1943, 8vo, privat sjirtingryggbind, 221 + (2) s., tegninger, omslaget ikke medbundet, spor etter tapeklister mot ryggen på smusstittelbladet.
«Folk kan kanskje opptre forskjellig ved en bombeeksplosjon, men nesten alle reagerer ens når de setter seg på en tegnestift. En annen psykologisk kjennsgjerning er det også at folk reagerer temmelig ens når deres nabo setter seg på den tegnestiften. […] Tegningene er ordnet etter dato og begynner våren 1940, den dagen min aller første tegning, ‘Evakuert’, så dagens lys. Siden går det slag i slag i et slags kavalkade fram til i dag.» — fra forordet
Hesteslepp på skisseblokk: Heidersskrift til Harald Kihle på 80-årsdagen 3. juli 1985.
Seljord kunstforening, Seljord 1985, stor 8vo, orig. kunstskinnbind med omslag, 100 s., illustrert, omslaget litt slitt med enkelte smårifter langs kanten.
Innhold, bl.a.: J. Askeland, En hilsen til videreføreren av tradisjon og kvalitet i kunsten, romantikeren Harald Kihle; Olav Bø, Til Harald Kihle; J. Fr. Loennecken, Harald Kihle — vennen og symbolet; Harald Kihle, Skattegraveren, Bevareren og Refseren; Et sognebud; Ingebjørg Kasin Sandsdalen, Det er Telemark som kallar; Yndefullt og med ære; Halvor J. Sandsdalen, Helsing til Harald Kihle; Det var ein spegledag ved Gunneå; Knut Nordstoga, Harald Kihle i Vinje.
Malerskikkelser fra 80-årene.
F. Bruns bokhandels forlag, Trondheim 1943, 8vo, privat skinnryggbind med fire opphøyde bånd, orig. foromslag medbundet, 190 s., fotoplansjer i svart-hvitt og farver, ryggen litt bleket.
Innhold: Tiden; Frederik Collett; Kitty Kielland; Harriet Backer; Frits Thaulow; Gerhard Munthe; Christian Krohg; Eilif Peterssen; Christian Skredsvig; Erik Werenskiold; Hans Heyerdahl; Th. Kittelsen; Halfdan Egedius.
Gamle norske ordtak.
Aschehoug, Oslo 1941, tverr stor 8vo, orig. sjirtingryggbind, upaginert (22 blader med en-sidig trykk), illustrert av forfatteren, bindet slitt i nedre kant, slitte hjørner.
«Du blir aldri men’ske mer» — sa mannen — grisen var sjuk — • «Det er langt fram» — sa kjerringa — hu så seg tebars — • «Reinslighet er en dyd» — sa kallen — han vaska bordet med katta — • «Ingen roser uten torner» — sa apekatten, han klappa pinnsvinet — • — «Er’e sant så er’e fælt, og er’e ikke sant, så er’e au fælt» — sa kjerringa — • — «Alle monner drar» — sa musen — han pissa i havet — • — «Velkommen i det grønne» — sa fanden — han kasta svigermora i neslehaugen —
Kaupanger stavkirkes dekor og utstyr.
Foreningen til norske fortidsminnesmerkers bevaring, [Oslo 1976], særtrykk av årbok 1975, stor 8vo, orig. omslag, løpende paginering s. 107—116, illustrert.
«At man i interiøret, som ved portalene, har hatt stenbygningskunsten for øye, viser også det at man mellom de indre søylene har satt inn rundbuede plankearkader som ikke har noen som helst betydning for den tekniske avstivning av det forhøyede midtparti. Det er typisk at disse arkadene har påspikrede profilerte ansatsknekter av lignende form som i de romanske stenkirkenes små arkadefriser (fig. 3). Karakteristisk for Kaupanger stavkirke, og også for de fleste av de stavkirker vi kjenner […]» — 111
Kirkebygning og kirkekunst: I Sem, Slagen og Valløy.
Særtrykk av Sem bygdehistorie, uten sted [Tønsberg] 1959, stor 8vo, orig. omslag, 54 s., illustrert.
«Den nåværende kirken på Sem går som nevnt antagelig tilbake til tiden kort før eller omkring 1100. Den hører med til en temmelig ensartet gruppe kirkebygninger som finnes rundt om i grevskapene, som Hedrum, Berg, Nøtterøy m. fl. Bygningstypen med et lavere og rett avsluttet kor er ellers alminnelig i hele det sydlige Norge samt nordenfjells. Når den rette koravslutning ble så alminnelig i Norge var det sannsynligvis fordi den var den mest anvendte i det angelsachsiske England […]» — 4
Kirkerne i Søndre Bergenhus amt: Bygninger og inventarium.
Foreningen til Norske Fortidsmindesmærkers Bevaring, Bergen 1904—05, Første hefte + Andet hefte, stor 8vo, orig. omslag, 168 s., løpende paginering, illustrert, foldeplansjer, uoppskåret.
«Det falder af sig selv, at de ældste klokketyper ikke findes i landet, medens vel enkelte exemplarer findes fra den romanske tid, næppe dog af den tidligere type, Bikuben, med lige sider og hvælvet bue, men derimod i den senere, Sukkertoppen, den høie, slanke. Den almindelige fra Middelalderen er dog ‘den gotiske eller tyske ribbe’. Klokkerne af denne form er omtrent af samme bredde og høide, dog er diameteren […]» — 89
Min venn Rolf Nesch: med en introduksjon av Holger Koefoed.
Grøndahl Dreyer, Oslo 1994, 4to, orig. bind med omslag, 109 s., illustrert i farver og svart-hvitt.
«I oktober 1942 møtte Eva Wiik og hennes mann Gunnar den tyske kunstneren Rolf Nesch. Han hadde flyktet fra nazi-Tyskland til Norge, Munchs hjemland, men levde under svært vanskelige kår. Ekteparet Wiik støttet og hjalp ham mye under og etter krigsårene, som for kunstneren var preget av mye sykdom, fattigdom og isolasjon. Et nært vennskap utviklet seg mellom dem, og det varte helt til Nesch’ død i 1975. De tilbragte mye tid sammen i alle […]» — fra bakomslaget
Urnesstilens kirke: Forgængeren for den nuværende kirke på Urnes.
Pax, utgitt i samarbeid med Norske Minnesmerkers Fond og Riksantikvaren, Oslo 2011, 4to, orig. bind med omslag, 226 + (1) s., dansk tekst, illustrert i farver.
«Det har sin begrunnelse i at den nåværende kirken for en stor del er oppført av rikt ornamenterte materialer, overført fra den foregående kirken som ble oppført engang i siste del av år 1000. Denne kirkens særpregede dyreornamentikk har gitt navn til den siste av vikingtidens stilarter, kalt urnesstil. I Urnesstilens kirke legger den danske arkeologen Knud J. Krogh frem en beskrivelse av den bygningen som ikke lenger eksisterer, […]» — fra innbretten