Drakt, mote
Viser alle 5 resultater
-
Steen & Strøms Magasin: 8. årgang
Forfatter: Carlberg, Håkon Y. (red.)Steen & Strøms Magasin: 8. årgang.
Steen & Strøm A.s., [Oslo] 1953, komplett med seks utgivelser bundet sammen, 8vo, samtidig privat bind, firmalogo på forpermen, orig. for- og bakomslag medbundet, løpende paginering 168 s., illustrert, husorgan for Steen & Strøm, opplag 1.100 eksemplarer, misfarvet lysegult parti på forpermen.
Innhold, bl.a.: Juletrafikken; Litt om reklame; Hørt i underetasjen; Fargenes psykologiske virkning; Miss Norway-konkurransen; Våren og sommeren 1953; Hva gjør vi med håret?; Syerskenes «jubileumstur»; Vareimport; Vi som går gatedøren; Juleutstillingen; Høstsalget; Kjærlighet til varene; Varenyheter; Overtyre i Paris; Ny paradismadrass-brosjyre; Personalskolen; Med jakt som hobby; Radar Atomius; Hos dekoratørene; Kundeskrekk; Sladder; Eget innpakningspapir; Damegarderoben; Hos Jacques Fath.
-
Vi kan — og kunne kle oss: Drakt og mote i Norge 1700—1950
Forfatter: Kielland, Edle DueVi kan — og kunne kle oss: Drakt og mote i Norge 1700—1950.
Kunstindustrimuseet i Oslo, Oslo 1952, 75-års jubileumsutstilling nr. IV, 8vo, orig. omslag, 73 s. + reklame, illustrert, brett ved nedre hjørne på omslaget, litt slitt langs kanten.
«Like raskt som hodene falt på giljotinen, forsvant panieren og korsettet, legemet skulle også frigjøres fra tyraniet. Ja, så henrykt var man over frigjørelsen og så kritikkløs i sin antikkbegeistring, at Paris’s førende damer bokstavelig talt nøyet seg med hva en antikk statue hadde på seg av lette gevanter, og Paris’s førende skreddere erklærte at den best kledde kvinne, det var den nøkne.» — 13
-
Bunader og tradisjoner fra Setesdal
Forfatter: Durán, LailaBunader og tradisjoner fra Setesdal.
Duran Publishing, [Märsta] 2015, utarbeidet i samarbeid med Setesdalsmuseet og Norsk Ordbok 2014, 4to (32,5 x 24,5 cm), orig. sjirtingryggbind, 182 s., norsk og engelsk tekst, rikt illustrert med farvefotografier, støtte nedre hjørner.
«Denne boka handler om tradisjonene i Setesdal og om setesdalsbunaden — den som tidligere var folkedrakten. Her får vi møte folk fra Bykle, Valle og Bygland, kledd i sine fineste bunader, men vi får også se hvordan hverdagen kunne arte seg for folk før i tiden. I boken vises flere hundre bilder, tatt gjennom hele året, slik at vi kan følge årstidene og arbeidet på gardene. Med vekt på hverdagslivet, praktisk håndverk og lokal tekstiltradisjon, […]» — fra bakpermen
-
Per Spook
Forfatter: Faldbakken, KnutPer Spook.
Pantagruel, Oslo 2003, 4to, orig. bind med omslag, 219 s., illustrert med Per Spooks motetegninger, fotografier av hans kreasjoner.
«Etter den tredje kolleksjonen på rad som runget i mediene og i moteverdenen, fikk Per Spook anledning til å ‘være seg selv’ enda mer. Da meldte storkapitalen sin interesse. En libanesisk investor kjøper seg inn, og eventyret om gutten fra Bislett som satt under sybordet og klippet papirdukker, får en ny dimensjon. Per Spook skal ikke bare være en ny, frisk profil, blant moteskaperne i Paris, en ukonvensjonell ung signatur, en garanti for idérikdom og kvalitet, han skal også bli en merkevare i verdens motesentra, på tre kontinenter.»
-
Norge 1814: Tidsbilder: Design og mote: Klassisk Christiania
Forfatter: Halén, Widar, Ellen J. Lerberg, Bente Aass Solbakken, Marianne Yvenes (red.)Norge 1814: Tidsbilder: Design og mote: Klassisk Christiania.
Nasjonalmuseet, Oslo 2014, utgitt til Nasjonalmuseets tre 1814-utstillinger, 4to, orig. illustrert pappbind, 222 s., illustrert i farver.
«Tidens varierte utvikling innen kunst, arkitektur og design er temaet for utstillingsserien ‘Norge 1814’, som inngår i Nasjonalmuseets feiring av grunnlovsjubileet. Utstillingen består av tre deler, fordelt på tre visningssteder. I Nasjonalgalleriet vises ‘Tidsbilder’, i Kunstindustrimuseet ‘Design og mote’ og i Nasjonalmuseet — Arkitektur ‘Klassisk Christiania’. Til sammen tegner de tre utstillingsdelene et bredt bilde av tidens kunstneriske utvikling og mangfold. Mange av verkene som stilles ut i ‘Norge 1814’ har sjelden eller aldri vært vist offentlig, men noen av dem ble vist ved forrige jubileumsmarkering, sommerhalvåret 1914.»