Design, kunstindustri
Viser 1–20 av 36 resultaterSortert etter siste
-
Hans Nicolai Bruuns Fajansefabrikk i Drammen 1760—1780: dens bakgrunn, historie og produksjon
Forfatter: Sjøvold, Aase BayHans Nicolai Bruuns Fajansefabrikk i Drammen 1760—1780: dens bakgrunn, historie og produksjon.
Drammens museum, Drammen 1998, liten 4to, orig. bind, 135 s., illustrert i farver.
«Kruset er den eldste daterte fajanse fra Drammens fajansefabrikk og hittil den eneste fra 1760-årene! Fabrikken skal ha produsert de første brukbare fajanser sent på året 1763, og da er dette det tidligste eksempel på noe av det som ble laget ved fabrikken. Kartusjen har ennå ikke fått sin populære utforming, og det er vel trolig at det i den første tiden har vært en større variasjon av motiver før etterspørselen av bestemte populære typer førte til en mer standardisert produksjon.» — 42
-
Design på norsk: Fra Nøstetangen til Norway Says
Forfatter: Høisæther, Ole RikardDesign på norsk: Fra Nøstetangen til Norway Says.
N.W. Damm & Søn, Oslo 2005, 4to, orig. omslag, 256 s., rikt illustrert i farver og svart-hvitt.
«Dette er en designhistorie som trekker linjene fra de første norske industribedriftene på 1700-tallet til dagens designfokuserte samfunn. Boka skaper forståelse for norsk formutvikling gjennom å peke på sammenhenger mellom samfunnsutviklingen og vår bohave- og gjenstandsproduksjon. Designhistorie er et ungt fagområde. Design er spennende fordi faget i stor grad speiler samfunnets økonomiske, politiske og sosiale utvikling. Som et resultat av økende interesse for design i de senere år, er det utkommet en strøm av bøker om kontinental og […]» — fra bakomslaget
-
En samling norsk glass: Bredo H. Berntsens samlervirksomhet
Forfatter: Berntsen, ArnsteinEn samling norsk glass: Bredo H. Berntsens samlervirksomhet.
Bjørn Ringstrøms antikvariat, Oslo 1986, faksimile av boken fra 1962, tverr-8vo, orig. helsjirtingbind med omslag, 50 s. + 50 plansjer og tekst, opplag 1.000 eksemplarer, 1,5 cm rift øverst i foromslaget.
«Denne bok er en inngående behandling av gamle norske glasstyper med utgangspunkt i Bredo Henrik Berntsens berømte samling. Jeg har ikke oppgitt noen kildeangivelser, mens jeg derimot nevner de betydeligste av de arbeider som tidligere har vært publisert, — der disse kan ha betydning for fremstillingen. Boken faller i tre avsnitt. Den egentlige hensikt er å fortelle om arkitekt Bredo H. Berntsen som samler av gammelt norsk glass, […]» — fra forordet
-
Orientalske tepper
Forfatter: Johannessen, TrondOrientalske tepper.
Aschehoug, Oslo 1999, 8vo, orig. bind, 285 s., illustrert i farver.
«Orientalske tepper er en praktisk håndbok for deg som skal kjøpe et orientalsk teppe — og for alle som vil lære mer om teppenes kulturelle egenart og opprinnelse. Her får du gode råd om anskaffelse, hvordan du velger det riktige teppet, kvalitetsbestemmelse, sammenhengen mellom pris og kvalitet, hvordan du skal finne frem til en god forhandler — og om behandling og vedlikehold. Boken gir også en grundig innføring i selve teppeproduskjonen: plantefarging, knytteprosessen, fremstillingen av mønstre og fargevalg, og den gir et innblikk i orientalske teppers kulturhistorie og de samfunnsmessige […]» — fra bakpermen
-
Orientalske tepper: Gamle og nye
Forfatter: Fokker, NicolasOrientalske tepper: Gamle og nye.
J.W. Cappelen, Oslo 1977, 4to, orig. bind med omslag, 135 s., oversatt av Per A. Hartun, illustrert i farver, Olav Satos stempel-ex libris på forsatsbladet, én 1,5 cm rift øverst i omslaget.
«Denne boken gir en fyldig oversikt over de persiske tepper som finnes i handel i dag. Den sakkyndige teksten og de store, tydelige fargebildene gjør boken til en viktig kunnskapskilde for alle som har eller vil kjøpe et persisk teppe. Også pakistanske tepper, som stadig blir vanligere i handelen, er omtalt i boken. Forfatterens orientering om teppenes tilblivelse, antall knuter m.v. gjør det mulig for leseren selv […]» — fra bakomslaget
-
Tepper: Mønstre • Datering • Opprinnelse
Forfatter: Milanesi, EnzaTepper: Mønstre • Datering • Opprinnelse.
Wennergren-Cappelen, Oslo 1999, stor 8vo, orig. bind, 192 s., oversatt fra tysk av Mette-Cathrine Jahr, illustrert i farver.
«Et vakkert orientalsk teppe trollbinder! Fascinasjonen blir ikke mindre ved at man lærer seg litt mer om teppets bakgrunn. Knytteteknikk, materialer, farger, mønstre og stil — disse og en del andre kjennetegn er avgjørende når man skal tids- og stedsbestemme antikke og moderne tepper. Denne antikvitetshåndboken tar for seg: • Teppets opprinnelse • Historisk og stilistisk utvikling • Knuter og knytteteknikk • Farger og fargestoffer • De viktigste knytteområdene: Anatolia, Persia, Kaukasus, Turkestan, India, Kina og Europa. Med over 400 fotografier, kart og skjematiske tegninger.» — fra bakpermen
-
European Porcelain
Forfatter: Bacci, MinaEuropean Porcelain.
Paul Hamlyn, Feltham (Storbritannia) 1969, 8vo, orig. helsjirtingbind med omslag, 157 s., oversatt fra italiensk til engelsk av Adeline Hartcup, farveplansjer, brett på innbrettene, liten fuktskjold ved nedre hjørne på bakomslaget (synlig kun på innsiden).
«The decoration and form of porcelain products contained in their essence the subtlest moods of 18th-century art, from the chinoiserie of the first period—stimulated by the craze for exotic things which flooded Europe in the late 17th and early 18th centuries, and was inspired by the accounts of travellers and the ever increasing imports of lacquers, porcelain and oriental fabrics—down to the light […]» — 7
-
Glassboken
Forfatter: Polak, AdaGlassboken.
Aschehoug, Oslo 1958, publikasjon nr. 4 utgitt av Norske museers landsforbund / De kunst- og kulturhistoriske museer, stor 8vo, orig. sjirtingryggbind med omslag, 109 s. + 40 fotoplansjer, figurer, bindet litt slitt langs kanten, omslaget med rifter og liten avrivning øverst på ryggen, merker etter tape øverst og nederst over ryggen på omslaget, liten brosjyre (ett foldet ark) fra utstilling H.C. Arctanders glass fra 1768 på Kunstindustrimuseet følger vedlagt.
Innhold, bl.a.: Gammelt norsk glass: Innledningsperioden 1741—53; Krystallverket på Nøstetangen 1753—77; Hurdalsperioden 1779—1808; Gjøvikperioden 1809—43; Buteljer, flasker og annet grøntglass 1744—1850; Vindusglass; Om å bestemme gammelt norsk glass; Nord-Europa ellers; Kort om 1800-årene; Glass på museum: Konservering; Utstilling; Litteratur; Skjemategninger over en del vanlige norske glassformer.
-
Fra bord til bord
Forfatter: Steen, AlbertFra bord til bord.
C. Huitfeldt, Oslo 1999, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 22, 2. opplag, 8vo, orig. bind, 80 s., illustrert, et par farveplansjer.
«Bordet er et sentralt medlem av den mangfoldige møbelfamilien, et samlende midtpunkt for daglige måltider og glade fester. Men bordet har også en rekke andre funksjoner, både bruksmessige og representative. Variasjonsmulighetene er mange, utviklet med en stadig mer differensiert livsstil opp gjennom århundrene. Albert Steen inviterer her til en vandring fra bord til bord — med særlig blikk for samspillet mellom form og funksjon og det sosiale miljø.» — fra bakpermen
-
Silver: An Illustrated Guide to Collecting Silver
Forfatter: Holland, MargaretSilver: An Illustrated Guide to Collecting Silver.
Octopus Books, London 1973, 4to, orig. bind med omslag, 144 s., engelsk tekst, rikt illustrert i svart-hvitt og farver, Olav Satos stempel-ex libris i blindpreg på smusstittelbladet.
«Detailed information on collecting and identifying silver is attractively presented in this scholarly book; it traces the stylistic and technical development since the sixteenth century of the different silver objects used at table and in the house from coffee pots and candelabra to combs, buckles and buttons.» — fra innbretten
-
Gammelt Porsgrund porselen
Forfatter: Polak, AdaGammelt Porsgrund porselen.
C. Huitfeldt, Oslo 2000, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 11, 5. opplag, 8vo, orig. bind, 80 s., rikt illustrert.
«Porsgrunds Porselænsfabrik er vår eneste porselensfabrikk. Mange og kjære er de gjenstander som er blitt tegnet og produsert der gjennom denne fabrikkens mer enn 100-årige historie. I denne boken tar Ada Polak for seg produksjonen fra fabrikkens første 40 år, 1885—1925, gjenstander som mange vil kjenne igjen fra sine besteforeldres stuer og som nå er i ferd med å bli ettertraktede samleobjekter.» — fra bakpermen
-
Kniv og slire — fra husflid til kunsthåndverk
Forfatter: Berg, ØivindKniv og slire — fra husflid til kunsthåndverk.
Grøndahl & Søn, Oslo 1991, liten 4to, orig. bind, 73 s., rikt illustrert i farver, figurer.
«Dette er en praktfull og fargerik håndbok som trinn for trinn viser hvordan du lager din egen kniv, tradisjonstro så vel som moderne. For en god brukskniv er samtidig et utsøkt stykke håndarbeid. Kniv og slire viser også noen av de vakreste knivene som er laget og gir et godt innblikk i norsk knivtradisjons utvikling. Boken er inndelt slik at den egner seg like godt for nybegynnere som for viderekomne knivmakere.» — fra bakpermen
-
Tollekniven: Redskap, våpen og symbol
Forfatter: Breivik, ThomasTollekniven: Redskap, våpen og symbol.
C. Huitfeldt, Oslo 1982, 8vo, orig. bind, 103 s., illustrert.
«Tollekniven, gammelnorsk tolguknifr — telgjakniv, har rike tradisjoner. Den er et hverdagsredskap så alminnelig at den har vært oversett av de fleste kulturhistorikere. Thomas Breiviks bok er den første norske om tollekniven. Han setter den i kulturhistorisk perspektiv som redskap, våpen og symbol, samtidig som han forteller om det tradisjonsrike håndverk som knytter seg til smeden og knivmakeren. Her er beskrivelse av ulike knivtyper fra Norge og Norden illustrert med tegninger og foto, et register med ca. 300 smeder og knivmakere, og ca. 200 signaturer.» — fra bakpermen
-
Norsk 1700-talls sølv
Forfatter: Klingenberg, Ingvar AabrekNorsk 1700-talls sølv.
C. Huitfeldt, Oslo 2000, 2. opplag, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 17, 8vo, orig. bind, 79 + (1) s., rikt illustrert.
«1700-tallet er en spennende periode i norsk kunsthistorie, ikke minst når det gjelder vår gullsmedkunst. Nye skikker, som bl.a. oppstod i forbindelse med nytelsesdrikkene kaffe, te og sjokolade, og mer bruk av sukker og krydderier, gir et langt rikere og mer variert gjenstandsmateriale enn tidligere. Det er sølvgjenstandene fra denne tiden, også kalt ‘Norsk gullaldersølv’, Klingenberg forteller om i denne boken, samtidig som han også tegner et historisk portrett av en enkel Trondhjems-gullsmed på 1700-tallet.» — fra bakpermen
-
Gammelt kobber
Forfatter: Østby, Jon BirgerGammelt kobber.
C. Huitfeldt, Oslo 1999, 4. opplag, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 14, 8vo, orig. bind, 86 + (2) s., rikt illustrert.
«Gammelt kobbertøy er et populært samlerobjekt. Oldemors kobberkjeler er igjen kommet fram fra kjeller og loft og står blankpusset på en hedersplass i stuen. Denne boken forteller historien om vårt gamle kobbertøy, om produksjon og bruk gjennom tidene. En oversikt over vanlige kobberslagerstempler gir hjelp til bestemmelse av egne gjenstander.» — fra bakpermen
-
Handledning i dekorativ söm: Med 130 illustrationer
Forfatter: Olson, SveaHandledning i dekorativ söm: Med 130 illustrationer.
J.A. Lindblads förlag, Uppsala 1916, Hemmets handböcker nr. 3, 8vo, orig. dekorert helsjirtingbind, 126 + (2) s., svensk tekst, tallrike figurer og illustrasjoner.
«I detta lille arbete om Dekorativ söm har jag till stor del hämtat idéer från våra allmogebroderier, övertygad om att de impulserna stå över dagens flyktiga moderiktningar. Allmogens konstslöjd speglar visserligen de olika tidsstilarna men ger än starkare uttryck åt den naturgrund, som är vår egen. — Emellertid förekomma här inga direkta allmogearbeten — annat än i ett fåtal fotografier. Det är möjligt, att detta är en brist, men jag har i stället lagt vikt vid […]» — 5
-
Hvad du bør vide om håndlavede tæpper
Forfatter: Liebetrau, PrebenHvad du bør vide om håndlavede tæpper.
Lademann, København 1987, smal stor 8vo, orig. bind, 64 s., dansk tekst, rikt illustrert i farver.
«En uundværlig tæppeguide for alle, der interesserer sig for håndlavede tæpper. Den kendte tæppemand Preben Liebetrau tager denne gang læseren med på en rundrejse til de tæppedistrikter rundt om i verden, hvor man i dag håndfremstiller tæpper. Det er naturligt nok de orientalske tæpper, der er mest at berette om, men også i lande som fx Polen, Ungarn, Finland og Danmark håndfremstiller man — om end i mindre målestok — tæpper, der fortjener at omtales. På sin letforståelige måde […]» — fra bakpermen
-
Bolig og bohave i eldre tid
Forfatter: Sjøvold, Aase BayBolig og bohave i eldre tid.
Landbruksforlaget, Oslo 1983, 2. utgave, stor 8vo, orig. bind, 192 + (2) s., illustrert.
«Bolig og bohave i eldre tid gir en innføring i gammel norsk boligskikk, spesielt i det gamle bondesamfunn med garden som sentrum. I langt større grad enn i vår tid hørte møbler og annet husgeråd, redskaper, tekstiler og til og med enkelte klesplagg til på garden. De var elementer i den mangfoldige bohave som måtte til for at livet skulle gå sin gang. Vi følger utviklingen og endringer i bolig og bohave framover i tida. Norsk bondesamfunn var mottakelig for innflytelse fra […]» — fra bakpermen
-
Norske velkomster fra laugstiden
Forfatter: Krohn-Hansen, Thv.Norske velkomster fra laugstiden.
Grøndahl & Søn i kommisjon, Oslo 1942, Norske minnesmerker, 4to (stort format, 32 x 22 cm), orig. omslag, IX + 169 s., illustrert, uoppskåret.
«På lignende måte som ved optagelsen av nye svenner, foregikk presentasjonen av velkomsten for en tilreisende, fremmed svenn. Ceremonien blev gjerne innledet med såkalt Umfrag. Denne var ordnet på forskjellig vis, men inneholdt en rekke spørsmål som blev stilt den fremmede, som ved å svare riktig på disse, godtgjorde at han var en rettskaffen svenn i faget. Spørsmål og svar var meget nøie utformet for de forskjellige fag. Selve tildrikkingen, som foregikk i meget høitidelige former, […]» — 9
-
Gammelt norsk stentøy fra Egersund
Forfatter: Gaustad, RandiGammelt norsk stentøy fra Egersund.
C. Huitfeldt, Oslo 2000, 6. opplag, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 10, 8vo, orig. bind, 80 s., illustrert.
«Gamle Egersund-gjenstander er stadig blitt mer ettertraktet som samlerobjekter — ikke minst etter at fabrikken, som eneste i sitt slag i Norge, dessverre måtte stenge sine porter i 1976 etter ca. 130 års virksomhet. I denne boken tar forfatteren spesielt for seg trykkdekorgjenstandene, de velkjente og populære særnorske motiver fra forrige århundre.» — fra bakpermen