Design, kunstindustri
Viser 1–20 av 51 resultaterSortert etter siste
-
Design på norsk: Fra Nøstetangen til Norway Says
Forfatter: Høisæther, Ole RikardDesign på norsk: Fra Nøstetangen til Norway Says.
N.W. Damm & Søn, Oslo 2005, 4to, orig. omslag, 256 s., rikt illustrert i farver og svart-hvitt.
«Dette er en designhistorie som trekker linjene fra de første norske industribedriftene på 1700-tallet til dagens designfokuserte samfunn. Boka skaper forståelse for norsk formutvikling gjennom å peke på sammenhenger mellom samfunnsutviklingen og vår bohave- og gjenstandsproduksjon. Designhistorie er et ungt fagområde. Design er spennende fordi faget i stor grad speiler samfunnets økonomiske, politiske og sosiale utvikling. Som et resultat av økende interesse for design i de senere år, er det utkommet en strøm av bøker om kontinental og […]» — fra bakomslaget
-
Gammelt norsk tinn
Forfatter: Hals, Anna-StinaGammelt norsk tinn.
C. Huitfeldt, Oslo 2000, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 8, 3. opplag, 8vo, orig. bind, 80 s., rikt illustrert.
Innhold, bl.a.: Fra sandtinn til tinnpest; Loven og stempelmerker; Tidsramme og tidsbestemmelse; Fat, tallerken og skje fra 1600-tallet; Lysestaker fra barokken; I en kannestøpers salgsbod år 1709; Drikkekanner fra Bergen; Laugskanner og velkomster; Barselkanner med rankehank; Av en kannestøpers produksjon i Bergen fra ca. 1710 til 1749; Kanner for krydder og for smør; Til sakralt bruk; For te og kaffe; Stilskiftet omkring 1750; I Christiania i 1760—80-årene; Tinn med særpreg fra Strømsø og Bragernes fra ca. 1745 til ca. 1790; Original og etterligning; Initialregister over stempelmerker i laugstiden.
-
En samling norsk glass: Bredo H. Berntsens samlervirksomhet
Forfatter: Berntsen, ArnsteinEn samling norsk glass: Bredo H. Berntsens samlervirksomhet.
Bjørn Ringstrøms antikvariat, Oslo 1986, faksimile av boken fra 1962, tverr-8vo, orig. helsjirtingbind med omslag, 50 s. + 50 plansjer og tekst, opplag 1.000 eksemplarer, 1,5 cm rift øverst i foromslaget.
«Denne bok er en inngående behandling av gamle norske glasstyper med utgangspunkt i Bredo Henrik Berntsens berømte samling. Jeg har ikke oppgitt noen kildeangivelser, mens jeg derimot nevner de betydeligste av de arbeider som tidligere har vært publisert, — der disse kan ha betydning for fremstillingen. Boken faller i tre avsnitt. Den egentlige hensikt er å fortelle om arkitekt Bredo H. Berntsen som samler av gammelt norsk glass, […]» — fra forordet
-
Orientalske tepper
Forfatter: Johannessen, TrondOrientalske tepper.
Aschehoug, Oslo 1999, 8vo, orig. bind, 285 s., illustrert i farver.
«Orientalske tepper er en praktisk håndbok for deg som skal kjøpe et orientalsk teppe — og for alle som vil lære mer om teppenes kulturelle egenart og opprinnelse. Her får du gode råd om anskaffelse, hvordan du velger det riktige teppet, kvalitetsbestemmelse, sammenhengen mellom pris og kvalitet, hvordan du skal finne frem til en god forhandler — og om behandling og vedlikehold. Boken gir også en grundig innføring i selve teppeproduskjonen: plantefarging, knytteprosessen, fremstillingen av mønstre og fargevalg, og den gir et innblikk i orientalske teppers kulturhistorie og de samfunnsmessige […]» — fra bakpermen
-
Orientalske tepper: Gamle og nye
Forfatter: Fokker, NicolasOrientalske tepper: Gamle og nye.
J.W. Cappelen, Oslo 1977, 4to, orig. bind med omslag, 135 s., oversatt av Per A. Hartun, illustrert i farver, Olav Satos stempel-ex libris på forsatsbladet, én 1,5 cm rift øverst i omslaget.
«Denne boken gir en fyldig oversikt over de persiske tepper som finnes i handel i dag. Den sakkyndige teksten og de store, tydelige fargebildene gjør boken til en viktig kunnskapskilde for alle som har eller vil kjøpe et persisk teppe. Også pakistanske tepper, som stadig blir vanligere i handelen, er omtalt i boken. Forfatterens orientering om teppenes tilblivelse, antall knuter m.v. gjør det mulig for leseren selv […]» — fra bakomslaget
-
Tepper: Mønstre • Datering • Opprinnelse
Forfatter: Milanesi, EnzaTepper: Mønstre • Datering • Opprinnelse.
Wennergren-Cappelen, Oslo 1999, stor 8vo, orig. bind, 192 s., oversatt fra tysk av Mette-Cathrine Jahr, illustrert i farver.
«Et vakkert orientalsk teppe trollbinder! Fascinasjonen blir ikke mindre ved at man lærer seg litt mer om teppets bakgrunn. Knytteteknikk, materialer, farger, mønstre og stil — disse og en del andre kjennetegn er avgjørende når man skal tids- og stedsbestemme antikke og moderne tepper. Denne antikvitetshåndboken tar for seg: • Teppets opprinnelse • Historisk og stilistisk utvikling • Knuter og knytteteknikk • Farger og fargestoffer • De viktigste knytteområdene: Anatolia, Persia, Kaukasus, Turkestan, India, Kina og Europa. Med over 400 fotografier, kart og skjematiske tegninger.» — fra bakpermen
-
European Porcelain
Forfatter: Bacci, MinaEuropean Porcelain.
Paul Hamlyn, Feltham (Storbritannia) 1969, 8vo, orig. helsjirtingbind med omslag, 157 s., oversatt fra italiensk til engelsk av Adeline Hartcup, farveplansjer, brett på innbrettene, liten fuktskjold ved nedre hjørne på bakomslaget (synlig kun på innsiden).
«The decoration and form of porcelain products contained in their essence the subtlest moods of 18th-century art, from the chinoiserie of the first period—stimulated by the craze for exotic things which flooded Europe in the late 17th and early 18th centuries, and was inspired by the accounts of travellers and the ever increasing imports of lacquers, porcelain and oriental fabrics—down to the light […]» — 7
-
Glassboken
Forfatter: Polak, AdaGlassboken.
Aschehoug, Oslo 1958, publikasjon nr. 4 utgitt av Norske museers landsforbund / De kunst- og kulturhistoriske museer, stor 8vo, orig. sjirtingryggbind med omslag, 109 s. + 40 fotoplansjer, figurer, bindet litt slitt langs kanten, omslaget med rifter og liten avrivning øverst på ryggen, merker etter tape øverst og nederst over ryggen på omslaget, liten brosjyre (ett foldet ark) fra utstilling H.C. Arctanders glass fra 1768 på Kunstindustrimuseet følger vedlagt.
Innhold, bl.a.: Gammelt norsk glass: Innledningsperioden 1741—53; Krystallverket på Nøstetangen 1753—77; Hurdalsperioden 1779—1808; Gjøvikperioden 1809—43; Buteljer, flasker og annet grøntglass 1744—1850; Vindusglass; Om å bestemme gammelt norsk glass; Nord-Europa ellers; Kort om 1800-årene; Glass på museum: Konservering; Utstilling; Litteratur; Skjemategninger over en del vanlige norske glassformer.
-
Fra bord til bord
Forfatter: Steen, AlbertFra bord til bord.
C. Huitfeldt, Oslo 1999, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 22, 2. opplag, 8vo, orig. bind, 80 s., illustrert, et par farveplansjer.
«Bordet er et sentralt medlem av den mangfoldige møbelfamilien, et samlende midtpunkt for daglige måltider og glade fester. Men bordet har også en rekke andre funksjoner, både bruksmessige og representative. Variasjonsmulighetene er mange, utviklet med en stadig mer differensiert livsstil opp gjennom århundrene. Albert Steen inviterer her til en vandring fra bord til bord — med særlig blikk for samspillet mellom form og funksjon og det sosiale miljø.» — fra bakpermen
-
Porselenet fra Kina
Forfatter: Huitfeldt, JohannePorselenet fra Kina.
C. Huitfeldt, Oslo 2000, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 7, 2. opplag, 8vo, orig. bind, 87 + (1) s., illustrert.
«Porselenet fra Kina er forbildet for all senere porselenstilvirkning verden over. På vårt eget norske porselen finner vi mange trekk lånt fra det kinesiske, og ikke minst er Østen-inspirasjonen iøynefallende hos våre dagers keramikere. Denne boken er ment som en enkel første introduksjon i emnet, basert på gjenstandsmateriale som finnes i våre norske samlinger. Det store og fremmedartede felt kan imidlertid kun forståes med noe forkunnskaper om Kinas historie og religion, som da er forsøkt belyst i korte trekk.» — fra bakpermen
-
Silver: An Illustrated Guide to Collecting Silver
Forfatter: Holland, MargaretSilver: An Illustrated Guide to Collecting Silver.
Octopus Books, London 1973, 4to, orig. bind med omslag, 144 s., engelsk tekst, rikt illustrert i svart-hvitt og farver, Olav Satos stempel-ex libris i blindpreg på smusstittelbladet.
«Detailed information on collecting and identifying silver is attractively presented in this scholarly book; it traces the stylistic and technical development since the sixteenth century of the different silver objects used at table and in the house from coffee pots and candelabra to combs, buckles and buttons.» — fra innbretten
-
Gammelt Porsgrund porselen
Forfatter: Polak, AdaGammelt Porsgrund porselen.
C. Huitfeldt, Oslo 2000, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 11, 5. opplag, 8vo, orig. bind, 80 s., rikt illustrert.
«Porsgrunds Porselænsfabrik er vår eneste porselensfabrikk. Mange og kjære er de gjenstander som er blitt tegnet og produsert der gjennom denne fabrikkens mer enn 100-årige historie. I denne boken tar Ada Polak for seg produksjonen fra fabrikkens første 40 år, 1885—1925, gjenstander som mange vil kjenne igjen fra sine besteforeldres stuer og som nå er i ferd med å bli ettertraktede samleobjekter.» — fra bakpermen
-
Rugger og brossar: Åkle i Setesdal
Forfatter: Bøe, KarinRugger og brossar: Åkle i Setesdal.
Portal forlag, Kristiansand 2012, 4to, orig. bind, 272 s., rikt illustrert i farver.
«Åkle er eit vove teppe med mønster og vart bruka som sengeklede. Men i Setesdal heiter det ikkje åkle; i Bykle og Valle heiter det ei rugge, i Hylestad og Bygland heiter det ein brosse. Boka er basert på 233 registreringar av rugger og brossar og på samtalar med eldre folk i Bykle, Valle og Bygland. Boka fortel om korleis ruggene og brossane vart bruka, om sengekleda generelt og om materiale, fargar og mønster. Det er også nokre vevoppskrifter, vevuttrykk på dialekt og eit English Summary.» — fra bakpermen
-
Kniv og slire — fra husflid til kunsthåndverk
Forfatter: Berg, ØivindKniv og slire — fra husflid til kunsthåndverk.
Grøndahl & Søn, Oslo 1991, liten 4to, orig. bind, 73 s., rikt illustrert i farver, figurer.
«Dette er en praktfull og fargerik håndbok som trinn for trinn viser hvordan du lager din egen kniv, tradisjonstro så vel som moderne. For en god brukskniv er samtidig et utsøkt stykke håndarbeid. Kniv og slire viser også noen av de vakreste knivene som er laget og gir et godt innblikk i norsk knivtradisjons utvikling. Boken er inndelt slik at den egner seg like godt for nybegynnere som for viderekomne knivmakere.» — fra bakpermen
-
Tollekniven: Redskap, våpen og symbol
Forfatter: Breivik, ThomasTollekniven: Redskap, våpen og symbol.
C. Huitfeldt, Oslo 1982, 8vo, orig. bind, 103 s., illustrert.
«Tollekniven, gammelnorsk tolguknifr — telgjakniv, har rike tradisjoner. Den er et hverdagsredskap så alminnelig at den har vært oversett av de fleste kulturhistorikere. Thomas Breiviks bok er den første norske om tollekniven. Han setter den i kulturhistorisk perspektiv som redskap, våpen og symbol, samtidig som han forteller om det tradisjonsrike håndverk som knytter seg til smeden og knivmakeren. Her er beskrivelse av ulike knivtyper fra Norge og Norden illustrert med tegninger og foto, et register med ca. 300 smeder og knivmakere, og ca. 200 signaturer.» — fra bakpermen
-
Broderikunst og prydsøm: En liten historisk oversikt
Forfatter: Sjøvold, Aase BayBroderikunst og prydsøm: En liten historisk oversikt.
Kunstindustrimuseet i Oslo, Oslo 1976, stor 8vo, orig. omslag, 51 s., rikt illustrert, utgitt til Kunstindustrimuseets utstilling Broderi i brennpunktet.
«Norsk broderikunst nådde sitt høydepunkt i 1700-årene. Ennå finnes et rikt og variert materiale bevart i private hjem og i våre museer som kan bekrefte det. Bare en mindre del ser ut til å være utført av spesialister eller importert. Det meste må være resultat av en prydsøm som var en viktig del av den utdannelse våre unge piker av sosieteten eller borgerskapet fikk. De skulle øve seg i ‘fruentimmerferdigheter’. De måtte lære å tegne […]» — 31
-
Norsk billedvev
Forfatter: Sjøvold, Aase BayNorsk billedvev.
C. Huitfeldt, Oslo 1979, 2. opplag, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 5, 8vo, orig. omslag, 88 s., rikt illustrert.
«Norge har en egenartet og rik skatt i sine billedtepper. Den viktigste samlingen befinner seg i Kunstindustrimuseet i Oslo, der vi finner det unike Baldishol-teppet, og fine eksempler på de profesjonelle tepper som kom til Norge etter reformasjonen, dernest alle de praktfulle billedteppene som ble vevd på 16- og 1700-tallet. Vi føler dem som umistelige deler av norsk kulturarv. Merkelig nok har det manglet en hendig, lettskrevet bok om dette sentrale emne. Når dette savn nå er dekket, har ingen vært […]» — fra bakomslaget
-
Norsk 1700-talls sølv
Forfatter: Klingenberg, Ingvar AabrekNorsk 1700-talls sølv.
C. Huitfeldt, Oslo 2000, 2. opplag, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 17, 8vo, orig. bind, 79 + (1) s., rikt illustrert.
«1700-tallet er en spennende periode i norsk kunsthistorie, ikke minst når det gjelder vår gullsmedkunst. Nye skikker, som bl.a. oppstod i forbindelse med nytelsesdrikkene kaffe, te og sjokolade, og mer bruk av sukker og krydderier, gir et langt rikere og mer variert gjenstandsmateriale enn tidligere. Det er sølvgjenstandene fra denne tiden, også kalt ‘Norsk gullaldersølv’, Klingenberg forteller om i denne boken, samtidig som han også tegner et historisk portrett av en enkel Trondhjems-gullsmed på 1700-tallet.» — fra bakpermen
-
Gammelt kobber
Forfatter: Østby, Jon BirgerGammelt kobber.
C. Huitfeldt, Oslo 1999, 4. opplag, Vi ser på kunsthåndverk i Norge nr. 14, 8vo, orig. bind, 86 + (2) s., rikt illustrert.
«Gammelt kobbertøy er et populært samlerobjekt. Oldemors kobberkjeler er igjen kommet fram fra kjeller og loft og står blankpusset på en hedersplass i stuen. Denne boken forteller historien om vårt gamle kobbertøy, om produksjon og bruk gjennom tidene. En oversikt over vanlige kobberslagerstempler gir hjelp til bestemmelse av egne gjenstander.» — fra bakpermen
-
Handledning i dekorativ söm: Med 130 illustrationer
Forfatter: Olson, SveaHandledning i dekorativ söm: Med 130 illustrationer.
J.A. Lindblads förlag, Uppsala 1916, Hemmets handböcker nr. 3, 8vo, orig. dekorert helsjirtingbind, 126 + (2) s., svensk tekst, tallrike figurer og illustrasjoner.
«I detta lille arbete om Dekorativ söm har jag till stor del hämtat idéer från våra allmogebroderier, övertygad om att de impulserna stå över dagens flyktiga moderiktningar. Allmogens konstslöjd speglar visserligen de olika tidsstilarna men ger än starkare uttryck åt den naturgrund, som är vår egen. — Emellertid förekomma här inga direkta allmogearbeten — annat än i ett fåtal fotografier. Det är möjligt, att detta är en brist, men jag har i stället lagt vikt vid […]» — 5