Eco, Umberto
Viser alle 7 resultater
-
Foucaults pendel
Forfatter: Eco, UmbertoFoucaults pendel.
Tiden, Oslo 1994, Tidens Maxiutgave, 2. opplag, 8vo, orig. bind, 690 s., oversatt fra italiensk av Carsten Middelthon, enkelte illustrasjoner.
«Den store Planen, sammensvergelsen, må avsløres. Men underveis går Eco enda lenger tilbake i vår kulturs kilder og enda dypere i dens understrømmer: Okkult viten, de mystiske sammenslutningene, Tempelridderne og Rosenkreutzerne, frimureriet, magiske riter som har overlevet langs underjordiske årer hele vår historie igjennom. Historie, religion, filosofi og okkultisme flyter sammen i en inciterende helhet av kunnskap og bidrar ledd for ledd til løsningen av mysteriet. Om det da er løsningen. Om det da er noen løsning.» — fra bakpermen
-
Dronning Loanas mystiske flamme: Illustrert roman
Forfatter: Eco, UmbertoDronning Loanas mystiske flamme: Illustrert roman.
Tiden, Oslo 2005, 8vo, orig. bind med omslag, 490 s., oversatt fra italiensk av Birgit Owe Svihus, illustrert i farver.
«Giambattista Bodoni, kalt Yambo, er en italiensk antikvar i midten av sekstiåra. Da han kommer til bevissthet etter et sykdomsanfall, gjenkjenner han ikke sin egen familie, han husker ikke hva han heter eller hva livet hans har bestått i. Derimot husker han innholdet i hver bok han har lest og kan sitere hva som helst fra Moby Dick eller Star Trek, Proust eller Dante. Filmene han har sett, og musikken han har lyttet til, er på samme måte lagret […]» — fra bakomslaget
-
Serendipities: Language & Lunacy
Forfatter: Eco, UmbertoSerendipities: Language & Lunacy.
Columbia University Press, New York 1998, stor 8vo, orig. bind med omslag, IX + (3) + 130 + (1) s., engelsk tekst, én understrekning s. 3.
«In a careful unraveling of the fabulous and the false, Eco shows us how serendipities—unanticipated truths—often spring from mistaken ideas. From Leibniz’s belief that the I Ching illustrated the principles of calculus to Marco Polo’s mistaking a rhinoceros for a unicorn, Eco tours the labyrinth of intellectual history, illuminating the ways in which we project the familiar onto the strange. Eco uncovers a rich history of linguistic endeavor—much of it ill-conceiced—that sought to ‘heal the wound of Babel.'» — fra innbretten
-
Øya fra dagen før
Forfatter: Eco, UmbertoØya fra dagen før.
Tiden, Oslo 1995, 8vo, orig. bind med omslag, 430 s.
«Sommeren 1643 lider en ung italiensk adelsmann, Roberto de la Grive, skipbrudd utenfor kysten av Tasmania. Forkommen redder han seg om bord i et skip som ligger forlatt i en bukt ved en øy. Tilsynelatende har det vært mennesker der inntil nylig. Om bord i dette skipet tenker Roberto tilbake på sitt tidligere liv i Piemonte, Provence og Paris, på utilfredsstilte lidenskaper, dueller, beleiringer og spionintriger i skyggen av to kardinaler. Han tenker på en absurd arvekrig og på pestens herjinger. Til sist ble Roberto tvunget ut på hemmelig oppdrag i Stillehavet for å løse den gåten som alle europeiske stormakter er opptatt av: datolinjens hemmelighet, […]» — fra bakomslaget
-
Dommedag er nær: Ecoistiske essays på alvor og skjemt
Forfatter: Eco, UmbertoDommedag er nær: Ecoistiske essays på alvor og skjemt.
Tiden, Oslo 1994, 8vo, orig. bind med omslag, 209 s., utvalg ved Lone Klem, bakomslaget merket Bokklubben dagens bok.
«Hans artikler og essays i tidsskrifter og aviser med kommentarer til kulturelle begivenheter, små moralske pekefingre og litterære parodier under vignetten ‘Diario minimo’ ble et begrep, og Umberto Eco etablerte seg som en humoristisk og skarp analytiker med vilje og evne til å kommunisere faglig og samtidig nå ut til et bredere publikum. Essayene i denne første samlingen på norsk er først og fremst litterære parodier. Umberto Eco tar leseren med på en uhøytidelig reise i litteraturen, i hverdagslivet og i medieverdenen.»
-
Travels in Hyperreality: Essays
Forfatter: Eco, UmbertoTravels in Hyperreality: Essays.
Picador/Pan Books, London 1987, senere utgave, 8vo, orig. omslag, xii + 307 + (1) s., engelsk tekst.
«This is the reason for this journey into hyperreality, in search of instances where the American imagination demands the real thing and, to attain it, must fabricate the absolute fake; where the boundaries between game and illusion are blurred, the art museum is contaminated by the freak show, and falsehood is enjoyed in a situation of ‘fullness,’ of horror vacui.»
-
Baudolino
Forfatter: Eco, UmbertoBaudolino.
Tiden, Oslo 2002, 3. opplag, 8vo, orig. bind med omslag, 474 s.
«Året er 1204, og Konstantinopel står i flammer. Det fjerde korstog har inntatt byen, der pilgrimer plyndrer, dreper og brenner ned. Den bysantiske historieskriveren Niketas har søkt tilflukt i en av byens kirker, og blir i siste liten reddet av en ukjent mann ved navn Baudolino. Under flukten forteller Baudolino sin historie, i håp om at Niketas en gang skal nedtegne den. Som 13-åring blir Baudolino keiser Fredrik Barbarossas fostersønn, og etter hvert også hans rådgiver i maktkampen mellom keiserdømmet og pavemakten i Roma. Baudolino følger Fredrik på det tredje korstoget mot Det fjerne østen, der de håper å finne den myteomspunne Johannes Prests rike.»