Antikvariat Norge
Internettantikvariat
Viser 1–20 av 2675 resultater
Arbeidets seier: Historien om den femtusen-årige kamp mot uvisshet og slaveri.
Gunnar Stenersen, Oslo 1942, orig. sjirtingryggbind, 329 s., oversatt fra tysk, fotoplansjer, boken krummer svakt.
«Krigen av 1940 gjorde mer: den fjernet det tåkeslør som gjennom århundrer har skjult avgrunnen mellom to verdener, den avdekket det gapende tomrom mellom arbeidets verden og rovets verden. Den rev masken fra deres ansikt, som preker fred for bedre å kunne myrde, som roper på frihet for å kunne undertrykke uforstyrret. Krigen mot England ble symbolet på den urgamle strid mellom den fastboende og nomaden, på motsetningen mellom Kain og Abel, den ble til en kamp […]» — 9
Oddvar Brå: Et skiløperliv.
Gyldendal, Oslo 2018, 2. opplag, stor 8vo, orig. bind med omslag, 400 s., illustrert.
«Langrennsløperen Oddvar Brå er blant våre største idrettslegender, han brakk staven i VM i Oslo i 1982 og huskes særlig for det. Men han presterte mye mer. Hva vet vi egentlig om Oddvar Brå fra Hølonda, bygda i Sør-Trøndelag der han vokste opp som odelsgutt? Der han brøytet spor på jordene og i skogen, og gikk alene på ski, tidlig bestemt på å bli verdensmester. Det er historien om en viljesterk bondesønn, og om foreldre og besteforeldre som støttet opp om barnestjerna som ble best også som voksen.» — fra bakomslaget
Livet på skauen.
Johan Grundt Tanum, Oslo 1937, 8vo, orig. sjirtingryggbind, 134 s., illustrert av Lillemor Aars.
Innhold: Slikt steller vi med en vårnatt; Kråkejakt; Spilljakt; Engang i mai; Den første store fisketuren; Hvordan vi skaffet oss påhengsmotor; Litt av en elgjakt; Rev i saksen; «Lerketur»; Krepsetur; Båten; Forskjellig slags mat; Senhøstes; Gammeltiuren; Om harejakt og slikt.
Norske torpedobåter gjennom 100 år: 1873—1973.
Forsvarets overkommando/Sjøforsvarsstaben, Bergen 1973, stor 8vo, orig. pappbind, 141 s., illustrert, par svake kaffedråpeflekker på bakpermen.
«Båten var RAP, verdens første torpedobåt. Den var Thornycrofts første vellykkede konstruksjon av dette slag, og når det ble den norske regjering som først av alle innså verdien av Thornycrofts tekniske fremskritt, skyldes det i første rekke kapteinløytnant Koren. Han hadde lest om Thornycrofts forsøk med hurtiggående dampbarkasser allerede i 1872 og hadde klart å skape interesse for dem i Norge etter at han hadde innhentet nærmere spesifikasjoner. Thornycroft tilbød seg å bygge båten for 7000 Spd (kr 33.000) og ga den endog navnet MAELSTROM […]» — 9
Frå splid til nasjonal integrasjon: Norsk nasjonalisme i mellomkrigstida.
Noregs forskingsråd, Oslo 1994, KULTs skriftserie nr. 29, stor 8vo, orig. omslag, 161 s.
«Eg spør difor kva som utgjorde føresetnadene for den nasjonale fragmenteringa ein kan observera i det norske mellomkrigssamfunnet. Kvifor gjekk det nasjonalistiske tyngdepunktet mot høgre? Kva var årsakene til, og korleis arta den nasjonale disintegrasjonen seg? I forlenginga av desse problemstillingane er det naturleg å sjå nærare på arbeidarrørsla sin aksept av den nasjonale symbolverda og den nasjonale tilnærmingsprosessen som openberra seg utetter 1930-talet. Kva var grunnlaget for denne prosessen, og korleis manifesterte han seg?» — 11
Om artenes opprinnelse gjennom det naturlige utvalg eller de begunstigede rasenes bevarelse i kampen for tilværelsen.
Bokklubben Dagens Bøker, Oslo 1998, Bokklubbens kulturbibliotek, stor 8vo, orig. bind med omslag, XXIX + 367 s., med et innledende essay av professor Dag O. Hessen, oversatt av Knut Johansen.
«Man kan si at det naturlige utvalg hver dag og hver time gransker enhver variasjon, selv den mest uanselige, over hele verden, vraker det som er dårlig og bevarer og akkumulerer alt som er godt, og stille og umerkelig, når og hvor anledningen måtte by seg, arbeider med å forbedre hvert enkelt vesen i forhold til […]» — 64
Berlin Heartbeats: Stories from the Wild Years 1990—Present.
Suhrkamp, Berlin 2017, 4to, orig. bind med mavebelte, 256 s., engelsk og tysk parallelltekst, fotografier.
«Berlin after reunification is no longer an island. Old structures are dissolving, leaving new spaces for improvisation and experiment. These in-depth photo essays and exclusive conversations tell groundbreaking as well as lesser-known, though no less extraordinary stories, bringing to life the city’s recent history.» — fra bakpermen
Dynastiet Bergesen.
Atheneum, Oslo 1984, 8vo, orig. bind med omslag, 289 + (36) s.
«For selv om Sigval Bergesen dy. hadde lyktes i det økonomiske liv, hadde familielivet vært preget av tragedie. En datter døde ung i 1940, en annen døde av kreft i 1980, en tredje datter var gjort arveløs og nektet fra utlandet å delta i farens begravelse, hans eneste sønn Berge var knekket og landsforvist, hans første kone døde bitter og ulykkelig. For alle — også de som arvet den fantastiske rikdommen — hadde oppveksten i skyggen av patriarken vært uhyre vanskelig. Her er den utstøtte Bergesen-sønnens historie, fortellingen om den livslange duellen […]» — fra bakomslaget
Statsminister.
Schibsted, Oslo 1990, Minner og meninger, bind III, stor 8vo, orig. bind med omslag, 423 s., illustrert.
«Norge fikk i 1981 den første rene Høyre-regjering siden 1928, derefter en ny borgerlig samlingsregjering. Kåre Willoch skriver åpenhjertig om forholdet mellom koalisjonspartnerne. Det blåste friske politiske vinder over landet. Striden sto om rente- og skattepolitikk, sosialpolitikk, abortsak, ‘Alexander Kielland’, Tyssedal, Mongstad og stor-lockout. Forfatteren utfyller historien på sin karakteristisk presise og krystallklare måte, med nye opplysninger og overraskende synsvinkler. Det var også kald krig, og ennå ingen ‘glasnost’. Kåre Willoch gir oss et levende inntrykk av den harde kampen mot farlig unnfallenhet overfor Bresjnevs […]» — fra bakomslaget
Historiens kraftlinjer: Roman.
Gyldendal, Oslo 1975, 8vo, orig. omslag (Bjørn Roggenbihl), 118 s.
«Gunnar Haram er 24 år. Han jobber som montør på en fabrikk for elektriske transformatorer. I løpet av noen korte sommeruker i det vesle fjellandet Albania, forandrer han syn på sitt eget arbeid. Hva slags tid lever han i? Hva slags tid lever albanerne i? Hvilken framtid er han en del av? Hvilken vei fører fram til et sosialistisk samfunn? Historiens kraftlinjer er en politisk samtidsroman. Den handler om en ung norsk industriarbeider på leting etter et forslag. Det forslaget han finner i det sosialistiske Albania, tvinger […]» — fra bakomslaget
Sjel på is.
Gyldendal, Oslo 1969, Fakkelbok nr. 171, 8vo, orig. omslag, (4) + 170 + (1) s., oversatt av Olav Angell, lite stempel «Fra forleggeren» nederst på første blad.
«Hete somre og stadig blodigere sammenstøt mellom negre og hvite understreker hvor alvorlig raseproblemet i Amerika i dag er, og hvor vanskelig det er å løse. Konflikten er dyptgripende. Det viser denne samlingen brev, selvbiografiske notater og politiske, sosiale og litterære essays av den 33 år gamle Eldridge Cleaver. Som leder for Black Panther-bevegelsen og Peace and soon Freedom Party’s presidentkandidat ved valget i 1968, er han blitt en viktig, men også fryktet, skikkelse i dagens Amerika.» — fra bakomslaget
En bunt indiske eventyr.
Cammermeyer, Oslo 1946, 8vo, orig. pappbind med gulldekor, 156 + (3) s.
«De fortellinger som her er oversatt, er tatt fra en gammel indisk bok, som ble utgitt i India i 1930. Den heter Vasudevahindi, dvs. Vasudevas vandringer, og hører til den veldige litteratur som skyldes de såkalte jainaer. Jainalæren er en gammel religion, hvis siste profet var en samtidig av Buddha i tiden omkring 500 før Kristus, men som rimeligvis er betydelig eldre. Jainaene har en meget omfangsrik litteratur, som ikke bare gir en fremstilling av deres lære, men også har assimilert og behandlet meget fra andre kilder, […]» — fra fortalen
Middag uten kjøt: Kort veiledning i at lage sund og billig mat.
J.W. Cappelen, Kristiania 1914, 8vo, orig. sjirtingryggbind, pappermer, 120 s., Notaker 150.1.
«Og sidst, men ikke mindst — den store risiko vi løper, naar vi ohne weiteres spiser kjøt av døde væsener, til hvis fortid vi intet kjender, og hvis sterkt purinholdige blod og indvolde vi nyter sammen med kjøttet. Men altæderne og rovdyrene, vil du si, de spiser jo sine medskabninger med hud og haar, uten at det skader dem, og de har hverken engelsk syke eller bleksot! Nei, det er ganske rigtig; men disse dyr, især da rovdyrene, […]» — fra forordet
Ti tusen skygger: En historie om Norge og de spedalske.
Spartacus, Oslo 2014, 8vo, orig. bind med omslag, 257 s., fotoplansjer.
«Sykdommen lenket landet fast til en dyster og primitiv fortid — i en periode da myndighetene mer enn noe ønsket å modernisere samfunnet. Ti tusen skygger er historien om en fryktelig sykdom, om norske myndigheters kamp for å utrydde trusselen, og om mennesker som ble ødelagt på grusomste vis. Det er også fortellingen om en komité som foreslo å kastrere alle menn i visse familier, om uregjerlige spedalske med draget på damene, og om leger som mente Vestlandet simpelthen var helsefarlig.» — fra bakomslaget
Rik på lavpris: Bløffen om priser og konkurranse i norske matbutikker.
Kagge, Oslo 2008, 8vo, orig. bind med omslag, 176 s.
«Rik på lavpris er en historie om norsk dagligvarebransje, fortalt av en mann fra innsiden med lang erfaring i bransjen. Det handler om skjulte pengestrømmer, dårlig vareutvalg og noen av verdens høyeste priser på dagligvarer. Rik på lavpris setter spørsmålstegn ved hvordan så mange har kunnet bli så rike av å drive med ‘lavpris’ i Norge: Rimi-Hagen, Reitan-familien, Kiwis Per-Erik Burud, Bunnpris’ Trond Lykke og ikke minst den anonyme Johannson-familien som eier NorgesGruppen. Dette er historien om […]» — fra bakomslaget
Badeliv i Trondheim — før og nå —: Sjøbadet 150 år.
Tapir akademisk forlag, Trondheim 2008, tverr-8vo, orig. bind med omslag, 117 +(3) s., rikt illustrert i farver og svart-hvitt.
«Badehuset ble bygget med avkledningsrom. Noen av rommene hadde luker i gulvet med trapper ned til små kummer av tre, hvor de som ikke behersket svømmekunsten, kunne ta sitt sjøbad. Dessuten omfattet anlegget et friluftsbad med plattform og trapper ned i sjøen. Stupebrettet manglet foreløpig, men det gikk an å stupe fra bryggekanten. De dristigste kastet seg ut i sjøen fra badehusets tak. Sjøbadet i Trondhjem var et etablissement i tidens stil med standsmessige bekvemmeligheter, […]» — 23
Møte ved milepelen.
Gyldendal, Oslo 1947, 8vo, orig. sjirtingryggbind, 470 + (2) s.
NBL: «[…] i Sverige gikk han i gang med Møte ved milepelen, som utkom først 1947, og som senere er blitt stående som okkupasjonsromanen fremfor noen. Som flere andre Hoel-romaner er også dette en roman om kjærlighetssvik og om skyld og skjebne. Hovedpersonen er aktiv i motstandsbevegelsen og blir kalt ‘Den plettfrie’, men etter å ha ransaket seg selv innser han at også han har sviktet, og at han gjennom sitt svik har vært med på å ‘avle’ nazismen. Hovedmotivene fra Fjorten dager før frostnettene går igjen, men med en mer dramatisk handling og intrikat komposisjon.»
Døden i Venedig: Med en billedsyklus av Kjell Erik Killi Olsen.
Den norske Bokklubben, Oslo 1992, 8vo, orig. helsjirtingbind med omslag, lesebånd, 119 s., illustrasjonsplansjer i farver.
«Han vendte tilbake og løp med foroverbøyd hode gjennom vannet mens han pisket de gjenstridige bølgene til skum med bena. Synet av denne levende skikkelsen fylte sinnet med mystiske forestillinger. Skikkelsen var forbilledlig i sin ynde og strenghet. Med dryppende lokker og skjønn som en spedlemmet gud kom den fra himmelens og havets dyp, steg opp av elementet og unnflydde det. Det var som en diktertale fra tidenes morgen om formens opprinnelse og om gudenes fødsel.» — 50
Bygdebørn: Hjemme og paa Sæteren.
Gyldendalske, Kristiania 1924, 8vo, orig. helsjirtingbind, 176 s., hilsen på forsatsbladet: «Til Per fra / Erna-Synnøve / Ranheim den 26-9-1928», slitt langs kanten øverst på ryggen, mørknet rygg.
NBL: «Marie Hamsun bygde både på erfaringene med å ha barn og på egne barndomsopplevelser fra livet på en gård, noe titler som Bygdebørn, hjemme og paa sæteren (1924) indikerer. Bøkene er ikke uten sosial brodd, men de skildrer lykkelige, ukompliserte barn, og det er noe ekte ved dem som straks slo an. De kom i mange opplag og ble oversatt til en rekke språk. De ble særlig godt likt i Tyskland, […]»
Det gamle teater: Kunsten og menneskene.
Aschehoug, Oslo 1937, 8vo, orig. helsjirtingbind med gulldekor, 314 s., to forfatterportretter (bb som 22-åring og 77-åring), mindre fuktskjold nederst på siden s. 15—48 og 85—110.
NBL: «Bjørn Bjørnsons skuespill er nå dekket av bibliotekstøv. Men hans fire memoarbøker er fortsatt levende litteratur. […] Den beste vin hadde han spart til slutt. Den serverer han i boken Det gamle teater (1937). Den er gjennomstrømmet av hans erindrende kjærlighet til teateret på Bankplassen i Kristiania og alle de særpregede skuespillerne han fikk samarbeide med der.»